Mød 25-årige Morten: Datalogistuderende og kaptajn på det danske cyberlandshold

Samarbejdsevner, tålmodighed og overblik: Morten Eskildsen er datalogistuderende på Institut for Datalogi og holdkaptajn på det danske cyberlandshold. Holdet, der består af 10 it-talenter fra hele landet, er for nylig kommet hjem med en 8.-plads ved EM i IT-sikkerhed i Spanien.

"Reverse engineering", "network sniffing" og "protokolanalyse"… Sådan lyder et lille udpluk af de discipliner, som det danske cyberlandshold dystede i ved European Cyber Security Challenge (ECSC) i Spanien i november. Det var første gang Danmark var med ved ”EM i IT-sikkerhed” som man mere mundret kan kalde mesterskaberne, og det danske cyberlandshold kom hjem med en flot 8.-plads.

- Der var tæt løb mellem de 10 bedst placerede lande - kun ganske få point skilte os fra 3.-pladsen. Så vi er godt tilfredse, siger Morten Eskildsen, der har været landsholdet kaptajn og læser datalogi på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet.

Morten Eskildsen, datalogistudende på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet og kaptajn for det danske cyberlandshold. FOTO: Peter Hoffmann, Institut for Datalogi, Aarhus Universitet

Som et puslespil

De 10 deltagere på det danske cyberlandshold består af it-talenter fra de danske uddannelsesinstitutioner. Deltagerne er fundet gennem en lang række tests og optagelsesprøver, før holdet blev endelig samlet af Forsvarets Efterretningstjeneste i september. Da Morten tog den allerførste test i sommeren 2017, havde han dog ikke forestillet sig, at han skulle ende med at blive holdkaptajn på landsholdet få måneder senere:

- Jeg faldt over et opslag hvor Forsvarets Efterretningstjeneste søgte talenter til det danske cyberlandshold. Det lød spændende, men jeg kunne ikke løse en eneste af opgaverne. Det var som et puslespil, hvor ingen af brikkerne passede sammen. Men jeg blev ved og ved, og efter et par uger lykkedes det mig at løse alle opgaver. Processen beskriver meget godt, hvad cybersecurity handler om: At man har tålmodighed til undersøge et område fra flere vinkler, indtil man finder en løsning, siger Morten Eskildsen.

Det danske cyberlandshold ved European Cyber Security Challenge (ECSC) i Spanien i november. FOTO: Forsvarets Efterretningstjeneste

Myten om den ensomme hacker

Morten fik blandt andet tilbudt rollen som holdkaptajn på landsholdet, på grund af sine samarbejdsevner. Udover tålmodighed er evnen til at samarbejde da også en hjørnesten, når det gælder it-sikkerhed, mener han:

- Billedet af den ensomme hacker der sidder alene i en mørk kælder, er en myte, tror jeg. Det kan simpelthen ikke betale sig at hacke alene. På landsholdet har vi alle haft forskellige styrker og svagheder: Nogle er gode til at komme om bag en firewall, mens andre lynhurtigt kan dekryptere et password. Jeg har siddet med åben mund, når nogle af mine holdkammerater har løst en opgave på en helt anden måde, end jeg selv ville have gjort, siger Morten, der som holdkaptajn havde ansvaret for at fordele opgaverne på det danske hold under EM.

Det danske cyberlandshold præsenteres ved Europamesterskaberne. FOTO: Forsvarets Efterretningstjeneste

Den allerførste opgave i konkurrencen var at få adgang til de maskiner, som holdet skulle konkurrere på. En anden opgave gik ud på at få at ”crashe” et program på en gemt server, fortæller han:

- Herefter fik vi programmet til at køre vores egen kode, hvilket gav os adgang til hele det bagvedliggende it-system, siger Morten Eskildsen, som efter EM har fået øjnene op for IT-skkerhed som en mulig karrierevej:

- Kryptologi og IT-sikkerhed er selvfølgelig vigtigt for at imødegå de vedvarende og store cybertrusler der rammer Danmark de her år. Men I lige så høj fordi vi skal kunne stole på de hverdagsting, vi omgiver os med i en digital verden. Et intelligent køleskab skal ikke kunne hackes til at bestille hele supermarkedet. Ligesom jeg skal have sikkerhed for, at min selvkørende bil, ikke kører galt. Som datalog vil jeg gerne være med til at sikre trygheden i vores hverdag, slutter han.