AUHack 2018: Hackere hjælper virksomheder

Den 13.-15. april 2018 er der for tredje gang AUHack - Aarhus Universitets største hackaton. Her mødes studerende for at innovere og skabe nye produkter. IT Byen Katrinebjerg danner de fysiske rammer for eventet, der bliver stablet på benene af frivillige studerende. Tilmelding til AUHack 2018 åbner 29. januar.

Af Amalie Tromborg Thaysen

- Hacking er blevet et buzzword i medierne, men i stedet for at infiltrere en virksomhed på ulovlig vis kan man se det som udvikling om kap. Hacking er et begreb, hvor du tager udgangspunkt i en udfordring i hverdagen, og så udvikler man og tweaker til man står med en færdig løsning, siger Tobias Lund Petersen, der er studerende på IT-produktudvikling på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet. Til AUHack 2018 vil man kunne prøve kræfter med udviklingsprocesser, hvor man forbedrer sin idé og gentager processen så mange gange, at man til sidst står med det færdige produkt søndag og kan vise frem til juryen.

Et hackaton for hele Aarhus Universitet

36 intense timer, hvor man laver alt lige fra at sidde klinet til skærmen til lodde på en prototype, gør kun deltagerne klogere via nye indtryk, viden og inspiration til studie- og arbejdsliv. Det hele er pakket ind i en god omgang sparring fra førende IT-virksomheder.

Tværfaglighed er højt værdsat hos de frivillige studerende, da forskellige baggrunde og dermed sind er essentielt for et hackaton. Derfor vil AUHack gerne appellere til hele Aarhus Universitet og de andre danske universiteter – ikke kun IT-uddannelserne på Katrinebjerg. For når deltagere med forskellige uddannelsesbaggrunde og mindsets er samlet for at få idéer, kan resultaterne kun være gode.

AU Hack er tilrettelagt af studerende for studerende: Tre dage, hvor det er de studerende, der bestemmer hvad der skal ske. Stort set alle IT Byen Katrinebjergs studieretninger er med til at arrangere eventet.

Kvalitet er i fokus

Det er netop sparring, der er i fokus i dette års AUHack. De frivillige studerende, der arrangerer AUHack, ønsker et sjovt og inspirerende socialt miljø, hvor læringen og kvaliteten er i fokus. Arrangørerne har valgt at beholde rammerne fra AUHack 2017 med over 220 deltagere. Vi har fået en masse brugbar feedback og evalueringer, som vi kan bruge til f.eks. at gøre indholdet af de forskellige workshops bedre, så det bliver en unik oplevelse for den enkelte deltager, siger Tobias Lund Petersen.

AUHack har en grundlæggende rød tråd i form af faste rammer, challenges og workshops, men samtidig er den yderst foranderlig, da de lægger op til at man som deltager selv kan kunne sammensætte sit program.

- Tema og workshops vedrørende AUHack 2018 er ikke offentliggjort endnu, men overordnet bliver der tre ’roller’, man kan melde sig på: Èn for designere og én for developere – der begge har kendskab til IT. Den sidste rolle er navngivet ”special unicorns” og er for dem, der måske ikke har det store IT-kendskab, og/eller bare vil ’hoppe lidt rundt’, forklarer Tobias Lund Petersen.

AUHack handler først og fremmest om fællesskab og om at have det sjovt.

Virksomhedssamarbejde

Det er særligt det tætte samarbejde mellem virksomheder og de studerende, der giver værdi for begge parter. ”For at gøre AUHack til et sjovere event for begge parter, håber vi at mange virksomheder har lyst til at støtte op om eventet. Det er ved at give de studerende indblik i virksomheders teknologi og arbejdsprocesser, at man låser op for direkte samarbejde og inspiration mellem de studerende og virksomhederne.

Til eventet bliver der sørget for alt lige fra gratis mad, hardware og konsultation fra virksomhederne. What’s not to like?

Tilmelding til AUHack 2018 åbner 29. januar 2018 på auhack.org

Der bliver dystet i mange forskellige challenges ved AU Hack.