AUHack klar igen til marts 2017

Op imod 200 studerende fra hele Norden ventes at besøge IT Byen Katrinebjerg, når anden udgave af ”AUHack” løber af stablen 31. marts – 2. april 2017. Her mødes studerende og virksomheder til tre dage med netværk, workshops og ny teknologi – alt sammen arrangeret af frivillige studerende fra IT Byen Katrinebjerg.

– AUHack er for studerende, der ønsker at blive udfordret på deres faglighed og er nysgerrige på at møde mennesker, der tænker anderledes end dem selv. Er du som studerende indstillet på dét, skal vi nok sørge for at bombardere dig med indtryk og ny inspiration til dit studie- og arbejdsliv, siger Henrik Goul, der er Digital Design-studerende på Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

Sammen med datalogistuderende Rasmus Lunding Henriksen og en række andre studerende i IT-byen Katrinebjerg, er han med til at arrangere ”AUHack 2017”: Tre dage hvor studerende og virksomheder sætter hinanden i stævne med workshops, aktiviteter og faglige oplæg inden for IT og ny teknologi.

AUHack handler først og fremmest om fællesskab og om at have det sjovt. Her er det Coding in the Dark fra 2016-udgaven af AUHack.

Det er anden gang, at studerende fra IT Byen Katrinebjerg arrangerer AUHack. Første gang var i april 2016, hvor mere end 100 studerende blandt andet kunne høre oplæg fra Google og Uber, dyrke lasertagging og prøve ”Coding in the Dark”.

– Vi fik mange positive tilbagemeldinger fra deltagerne på første udgave af AUHack i år og fik en masse erfaringer. Så vi er godt klædt på til at gøre AUHack 2017 endnu bedre end i år, siger Rasmus Lunding Henriksen, der læser datalogi på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet.

Se programmet for AUHack 2017 her

Sponsorer søges

Temaet for AUHack 2017 er ikke fastlagt endnu, men arrangørerne er netop nu på jagt efter sponsorer, der får stor indflydelse på temaer, oplæg og workshops:

– Vi håber, at rigtig mange virksomheder har lyst til at støtte op om AUHack ved at give taletid til deres udviklere, ingeniører og designere på workshops og oplæg. Når virksomhederne åbner deres maskinrum og viser, hvordan de arbejder med it, teknologi og workflow i praksis, inspirerer de os som studerende på en helt anden måde, end hvis vi f.eks. møder virksomheden på en jobmesse, forklarer Rasmus Lunding Henriksen.

AU Hack er tilrettelagt af studerende for studerende: Tre dage, hvor det er de studerende, der bestemmer hvad der skal ske. Stort set alle IT Byen Katrinebjergs studieretninger er med til at arrangere eventet.

”Katrinebjerg-ånden”

Rasmus Lunding Henriksen pointerer, at selvom AUHack er ”af studerende for studerende, er arrangørerne meget åbne over for ideer udefra. AUHack er netop gennemsyret af den særlige ”Katrinebjerg-ånd”, der foreskriver at man inspirerer, deler og hjælper hinanden på Katrinebjerg – uanset om man er virksomhed, studenterforening, uddannelsesinstitution eller frivilligt netværk. Arrangementet er da også en oplagt mulighed til at netværke indbyrdes blandt IT Byen Katrinebjergs mange it-rettede uddannelser som f.eks. datalogi, IT-produktudvikling, digital design, informationsvidenskab og ingeniørvidenskab.

Hackathon-formatet passer perfekt til det åbne og nysgerrige mindset og interessefællesskab på Katrinebjerg. Og samtidig er AUHack også en oplagt måde at styrke sammenholdet mellem Katrinebjergs studieretninger, fordi vi trækker på hinandens viden og erfaringer, siger Henrik Goul.

Udover en masse roser, høstede arrangørerne også en masse erfaringer fra sidste års udgave af AUHack - det også var første gang eventet fandt sted. Datalogistuderende Rasmus Lunding Henriksen ses som nummer tre fra venstre - Digital Design-studerende Henrik Goul er nummer tre fra højre.