Rekordmange unge vil læse datalogi som førstevalg på Aarhus Universitet

Hele 408 unge har i år søgt ind på datalogi-uddannelsen ved Aarhus Universitet i valget til videregående uddannelser. Langt over halvdelen – 220 ansøgere i alt – har uddannelsen som førsteprioritet. Det viser de foreløbige opgørelsestal fra Aarhus Universitet.

20 procent flere har i år sat kryds ud for datalogi som førsteprioritetsuddannelse i ansøgningen til de videregående uddannelser. En stigning der vækker glæde på Institut for Datalogi, som oplever stor efterspørgsel fra erhvervslivet efter instituttets kandidater.

- Vi er rigtig glade for, at så mange har valgt at søge ind på datalogistudiet som førsteprioritet. Det viser, at flere unge har fået øjnene op for datalogi som et spændende og interessant fagområde med gode karrieremuligheder, siger Lars Birkedal, professor og institutleder på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet.

220 unge har i år sat kryds ud for datalogi som førsteprioritetsuddannelse i ansøgningen til de videregående uddannelser. Det svarer til en stigning på 20 procent

Han glæder sig især over, at fremgangen til datalogi blandt førsteprioritetsansøgere sker, efter at instituttet i år har gjort en særlig indsats for at afstemme ansøgernes forventninger til datalogi-uddannelsen. Det er blandt andet sket via markedsføring af instituttets uddannelser på sociale medier, hvor datalogi- og IT studerende i videoer har fortalt om deres studie.

- At komme ind på sin førsteprioritetsuddannelse har stor betydning i forhold til ens motivation for at gennemføre uddannelsen. Set i det lys, er det positivt, at så mange har datalogi som førsteprioritet, siger Lars Birkedal.

Samlet set har 15 procent flere ansøgere søgt ind på instituttets to bacheloruddannelser datalogi og it i forhold til sidste år. Fremgangen sker på trods af, at der i 2016 blev indført adgangsbegrænsning på begge instituttets bacheloruddannelser.

--- FAKTA om datalogi og IT på Aarhus Universitet ---

Se videoerne hvor datalogi- og IT studerende fortæller om deres studie på vores facebookside her.

Institut for Datalogi på Aarhus Universitet udbyder to uddannelser på bachelor- og kandidatniveau:

• Datalogi handler om løsning af komplekse problemstillinger og udvikling af fremtidens software og IT-systemer. 130 bliver i 2017 optaget på uddannelsen.
  • Uddannelsen i IT fokuserer specielt på IT-produktudvikling og kombinerer det datalogiske fundament med færdigheder inden for produktdesign og forretningsforståelse. 52 bliver i 2017 optaget på uddannelsen.