Q&A: Sommerskole giver IT-studerende indblik i tiden efter studiet

De tre IT-studerende Christian Sørensen, Mark Flarup og Rasmus Kjeldgaard læser IT-produktudvikling på Institut på Datalogi og deltog i år for første gang i ”Code Academy” En sommerskole der klæder IT-studerende på med teknologier inden for forretningsområdet Continous Delivery. Læs deres dom over den ugelange sommerskole nedenfor:

Fra venstre: Christian Sørensen, Mark Flarup og Rasmus Kjeldgaard læser IT-produktudvikling på Institut på Datalogi på Aarhus Universitet.

Hvorfor var det en fordel for jer at være med på sommerskolen Code Academy?

Christian: Det er lidt ærefrygtindgydende at skulle uddanne sig indenfor IT-branchen i dag – man kan komme til at tænke: "Der er så meget tryk på – hvordan skal jeg nogensinde klare mig derude".

Det der er fedt ved en sommerskole er, at man bliver klædt på med nogle hands-on redskaber og får indblik i hvordan hverdagen er på arbejdsmarkedet. Du får et indblik i maskinrummet og lærer at bruge de redskaber de bruger i IT-virksomheder. Du får tilegnet dig praksis og ikke mindst: Finder ud af, hvad der forventes i den virkelige verden. Det er en gylden mulighed for at lære, hvad man selv eller ens kommende kolleger kommer til at arbejde med

Mark: I erhvervslivet nytter det ikke noget, at levere noget der ikke fungerer.  Jeg ville gerne udnytte tiden i sommerferien, så jeg kunne være på forkant med studieåret og sommerkurset spændte godt overens med det fag jeg skulle på i ”Cloud Arcitecture” på studiet her i efteråret. På faget vidste jeg, at jeg f.eks. skulle arbejde med teknologier, som vi stiftede bekendtskab med på sommerskolen.

Rasmus: Sommerskolen giver kendskab til brug af f.eks. ”git” og andre praktiske værktøjer, som man kan bruge på studiet allerede nu, såvel som når man er færdig.

Mark: De programmeringsteknologier vi lærte på sommerskolen, ligger i direkte forlængelse af IT-studiet. På den måde føles sommerskolen mere som en udbygning af studiet, end en gentagelse af noget, vi allerede har lært.

Christian: Sommerskolen har givet et indblik i de bagvedliggende strukturer på git-teknologien, og gør, at vi kan håndtere udfordringer på en anden måde. Man får mulighed for at tilegne sig ekstra viden om, hvad teknologien  kan i forskellige sammenhænge. Det giver en ekstra dimension i ens læring og brug af redskaberne.

Rasmus: Sommerskolen bliver også en demonstration i jobmulighederne, fordi underviserne bruger eksempler fra deres egen hverdag. Det er en ekstra motivationsfaktor i forhold til at tage på sommerskolen – at det er opgaver, som du kan og vil blive stillet i virkeligheden efter studiet.

Har sommerskolen gjort jer mere afklarede med, hvad I kunne tænke jer at arbejde med efter studiet?

Christian: Overordnet set ja. Det har aldrig været en målsætning for mig at komme ud og blive hardcore programmør efter studiet. Men der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at lære, fordi du vil komme til at arbejde med en masse mennesker, der bruger de her programmer hver dag. Det er godt at vide hvad der er muligt – og samtidig får jeg en pejling på, hvilke forretningsområder og virksomhedstyper, der kan være spændende at arbejde med efter studiet.

Mark: Det er godt at vide, hvad det er for en sammenhæng og kontekst dine kolleger taler ind i, når du kommer ud og er færdiguddannet. Det giver mening i forhold til den hverdag, der venter.

Sommerskolen CodeAcademy udbydes af IT-virksomheden Praqma og udbydes igen til næste sommer.

--- Fakta om CodeAcademy ---

Det bliver stadig mere almindeligt, at IT-virksomheder udbyder sommerkurser, hvor studerende kan supplere de kompetencer de tilegner sig på studiet. Denne sommer afholdte IT-virksomheden Praqma således sommerkurset CodeAcademy for 100 Datalogi- og IT-studerende på kandidatniveau - 40 i Aarhus og 60 i København.

Her fik de undervisning i samarbejdsværktøjer inden for disciplinen ”Continuous Delivery” – løbende levering. En forretningsmodel der blandt andet ligger til grund for brands som Spotify og Tesla, hvor et produkt eller en service aldrig er færdig, men løbende forbedres, videreudvikles og opdateres -  på samme måde som man kender det fra apps på en telefon.

- Udfordringen for fremtidens virksomheder bliver ikke at opfinde endnu en bil eller en streaming-tjeneste, men om at lade teams få en god ide, realisere den lynhurtigt, ved hjælp af al den teknologi der allerede er tilgængelig - og at blive ved med at udvikle produktet, siger Lars Kruse, administrerende direktør i Praqma.

De teknolgier der blev undervist i på Code Academy var "git", "jenkins", "test-driven development" og    "docker".