Master i IT interview: Jacob Bay Larsen, Master i softwarekonstruktion

I fremtiden er det slut med at vente forgæves på kufferten ved bagagebåndet i lufthavnen. I hvert fald hvis det står til Jacob Bay Larsen, der er softwarearkitekt i BEUMER Group. Han har netop færdiggjort en Master i IT i softwarekonstruktion og demonstreret, hvordan bagagesorteringsanlæg i lufthavne, kan spore de rejsendes kufferter via Big Data-teknikker. IT-løsninger, der omsætter Big Data til serviceinformation, er i vækst og stadig flere virksomheder fatter interesse for at anvende det i deres forretning, fortæller han:

Hvordan har du anvendt din Master i IT i dit arbejde?

Lige nu arbejder vi på et projekt for Charles de Gaulle lufthavnen i Paris, der skal have nyt bagagesorteringsanlæg - hele anlæggets hardware og software skal bygges op fra bunden. Som softwarearkitekt er jeg bindeled mellem kunden og BEUMERgroups udviklere: Jeg er i tæt kontakt med kunden om, hvordan vi løser de specifikke krav, de har til anlægget. Sideløbende udarbejder jeg den ramme, som vores udviklere arbejder ud fra.

På uddannelsen har vi arbejdet med at inddrage Big Data fra bagagesorteringen direkte i softwaren. Hermed kan vi blandt andet spore bagagen og udtrække statistik om bagagetransporten. Kunden kan f.eks. bruge det til informere individuel ankomsttid for hver enkelt kuffert til de rejsende. Det kan danne grundlag for en udvidelse af forretningsområdet, som ikke tilbydes af konkurrenterne i dag.

Hvordan kan i bruge projektet fremadrettet i BEUMERgroup?

Det der kendetegner stadig flere af vores projekter er, at kunderne efterspørger stadig mere information omkring deres løsninger. Vores løsninger til f.eks. bagagesorteringsanlæg producerer rigtig meget data, som kan omsættes til viden og værdi for vores kunder. Vi har hele tiden været vidende om, at vi havde Big Data i vores projekter. Men vi har ikke haft forretningsmodel, der beskriver, hvordan vi kunne udnytte den viden. Det har vi nu. Og vi kan se, at det er noget, der har stor bevågenhed hos vores kunder, så det er helt sikkert noget, vi vil have fokus på i Beumergroup fremover.

Hvorfor ville du gerne videreuddanne dig inden for IT?

Jeg er uddannet svagstrømsingeniør fra Handelsingeniørhøjskolen i Herning. Men jeg har altid interesseret mig for programmering og har i mange år arbejdet med softwareimplementering i processtyringsanlæg. Jeg manglede noget viden omkring udvikling og implementering af software. Og de fag der er udbudt på Master IT ramte plet i forhold til min interesse – også i forhold til hvordan jeg kunne anvende den nye viden på mit job. Jeg har taget alle fag på Master IT over en seks-årig periode. Vi afleverede vores speciale i sommer og var oppe at forsvare opgaven efterfølgende. Det gik rigtig godt, vi endte med at få 12.

Hvordan var det at være studerende på uddannelsen?

Uddannelsen er krævende og man bruger meget tid til forberedelse og undervisning. Men undervisningsgangene har været spændende og relevante underviserne har været inspirerende - ikke mindst min vejleder og underviser på hovedopgaven Henrik Bærbak Christensen. Uddannelsen er meget praksisnær og målrettet folk, der er i job –  vi har løbende inddraget udfordringer fra vores arbejde i undervisningen. Dermed har jeg fået et konkret udbytte, vi kunne bruge direkte i vores arbejde. Jeg har f.eks. lært teknikker til, hvordan man kan undersøge fejl i sin software.

Hvorfor skal man læse en Master i IT?

Uddannelsen giver en grundlæggende forståelse for, hvordan man bruger softwareudvikling som et basalt redskab til at tilgå og løser opgaver. Så man skal læse en Master IT for at få ny inspiration, et ekstra perspektiv og konkrete værktøjer til at løse ens arbejdsgaver mere optimalt.

Læs mere om Master i IT i softwarekonstruktion.