Institut for Datalogi klar med sommerskole for flygtninge

Den 25. juli slår Institut for Datalogi på Aarhus Universitet for første gang dørene op til sommerskole, hvor syriske flygtningebørn kan programmere LEGO Mindstorms robotter. En af dem er 10-årige Sidra Oskan, som en lørdag i juni tog forskud på det nye forsøgstilbud.

– Hvor mange af jer har prøvet at bygge med LEGO før, spørger Ole Caprani ud i lokalet. Foran ham står 15 syriske børn og kigger på ham. De er helt stille. Langsomt stikker fire af dem tøvende en hånd vejret – ikke mange i flokken har stiftet bekendtskab med det ikoniske legetøj, der ellers er kendt i det meste af verden. Men når man er flygtning fra et land, der på sjette år er raseret af borgerkrig, er det ikke legetøj, der fylder i hverdagen.

– Jamen, så må vi da hellere se at komme i gang, siger Ole Caprani med et grin og slår hænderne ud. Og mere skal faktisk der ikke til: Sekunder efter genlyder lokalet af ivrige hænder i kasser på jagt efter klodser i den helt rigtige farve og facon. Selvom børnene er flygtninge, er de stadig børn, og de har ikke glemt, hvordan man leger.

Ole Caprani er lektor ved Institut for Datalogi og viser vej til de LEGO klodser, som mange af børnene snart skal stifte bekendtskab med for første gang.

Det er lørdag eftermiddag i LEGO Lab i IT-Byen Katrinebjerg i det nordlige Aarhus. Laboratoriet bruges til daglig i undervisningen af studerende ved Institut for Datalogi på Aarhus Universitet og ved besøg af elever fra folkeskoler og ungdomsuddannelser. I dag er det i stedet 15 syriske børn mellem 10-14 år der boltrer sig med LEGO Mindstorms robotbyggesæt, iPads og LEGO klodser. Ole Caprani er lektor ved Institut for Datalogi og styrer slagets gang: I grupper på to har han givet børnene til opgave at bygge får, køer, krokodiller og elefanter, der skal give liv til den zoologiske have, som er malet på en stor træplade midt i laboratoriet.

– Jeg har bygget en and og en ko. Og det her er en giraf, siger 10-årige Sidra Oskan begejstret, og viser stolt sin seneste LEGO kreation frem. Hun kom til Danmark for et år siden og bor i Stavtrup med sin mor, far og søskende. Sidra taler flydende dansk og er allerede parat til at forlade den modtagerklassen hun startede i, da hun kom til Danmark – efter sommerferien begynder hun i en regulær dansk fjerdeklasse. Til gengæld er det første gang, hun ser en LEGO klods.

10-årige Sidra Oskan er flygtet med sin familie fra Syrien. Efter et år i Danmark taler hun flydende dansk - til gengæld er det første gang, hun bygger med LEGO.

Oplagt at holde sommerskole for flygtninge

– I Danmark stiller vi store krav til flygtninge om at komme i arbejde, gå i skole og lære sproget hurtigst muligt. Mange familier står i en usikker situation, fordi de ikke ved, om de kan blive i Danmark, men heller ikke kan rejse hjem. En dag som i dag, giver børnene mulighed for at få et frirum fra de bekymringer, siger Isabella Marchall fra Frivillignet Aarhus, der har været med til at arrangere dagen. Frivillignet er en del af Dansk Flygtningehjælp, og som frivilligkonsulent er Isabella med til at arrangere sociale møder, aktiviteter og udflugter for over 200 flygtningefamilier, som har fået asyl i Danmark.

Selvom børnene faster på grund af muslimernes fastemåned ramadan, er energiniveauet højt.

– De fleste tilbud i sommerferien orienterer sig mod unge og enlige, og der er ikke mange aktiviteter kun for børn. Så det var oplagt at afholde sommerskole, når lokalerne på instituttet alligevel står tomme i ferien, siger Farouk Taha Mathkal, der har arrangeret dagen sammen med Frivillignet Aarhus og Integrationsnet. Farouk er selv syrisk flygtning og har boet i Danmark i halvandet år. Inden borgerkrigen læste han IT og Informationsvidenskab på universitetet i Aleppo i Syren, og de seneste måneder har han været i virksomhedspraktik i receptionen på Institut for Datalogi. En rolle som han 25. juli bytter ud med titel som projektleder, tolk og pædagog på en ugelang sommerskole for flygtningebørn i LEGO Lab.

– Jeg er lidt overrasket over, at der er kommet så mange børn, og at de har så højt et energiniveau. Det er jo midt i ramadanen, hvor de ikke må spise i dagtimerne, så det er imponerende, at de kan holde dampen oppe, siger han med et grin.

I alt 15 syriske børn mellem 10-14 år har indtaget LEGO Lab som led i det nye forsøgstilbud om en sommerskole på Institut for Datalogi.

LEGO robotter på hjul

Ved nærmere eftersyn, viser det sig dog, at børnenes koncentration så småt er ved at ebbe ud. Den zoologiske have er nu fyldt med fantasifulde LEGO skabninger, som ville gøre de fleste ZOO-direktører lige dele misundelige og ærefrygtige. Lektor Ole Caprani vejrer stemningen. Og har et es i ærmet:  I et sidelokale har han klargjort fem tablets koblet til LEGO robotter på hjul. Inden længe genlyder lokalet igen af ivrige tilråb og LEGO robotter, der snurrer på gulvet. I hjørnet viser Farouk, hvordan robotterne programmeres.

- Det pædagogiske greb her i LEGO Lab er, at børnene via LEGO elementer så at sige ”leger” kompetencer omkring programmering og teknologi ind via opgaveløsningen. Det er utroligt at se, hvordan børn taler og forstår teknologi og programmering, når de får en robot i hånden, der er koblet til en simpel brugergrænseflade på en tablet. På sin vis adskiller den måde, børnene lærer på her i dag, sig ikke fra hvordan elever og studerende på Datalogi-studiet bliver undervist i programmering i LEGO Lab til daglig, siger Ole Caprani.

Farouk Taha Mathkal (th), er selv syrisk flygtning og er i virksomhedspraktik i receptionen på Institut for Datalogi. Til juli skal han være projektleder, tolk og pædagog på sommerskolen i LEGO Lab.