Girls' Day in Science: 150 folkeskolepiger afprøver IT og Datalogi

Programmering, Lego Mindstorms og piger: I denne uge var der ”Girls' Day in Science” 22 steder i hele landet for over 1 grundskole- og gymnasiepiger. Institut for Datalogi var med på Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro. Fem piger fra IT-Camp gav en forsmag på deres passion for det tekniske.

”Det er sjovt og spændende, især fordi det aldrig er noget, vi har prøvet før som piger. Det er nok lidt en drengeting, men det var sjovt at prøve noget helt anderledes,” fortæller Johanne fra 7. a på Langå Skole storsmilende. Pigerne fik små opgaver med at programmere LEGO Mindstormsrobotter til at køre på bestemte måde. Hver opgave sluttede med en lille konkurrence, hvor det blev testet, hvilket hold der var hurtigst eller tættest på et bestemt punkt.

Rollemodeller åbner pigernes øjene
Pigerne, som står bag IT-camp, er efterhånden rutineret i at udfolde den tekniske verden for de yngre generationer, og de ved godt at deres indsats betyder meget.
”Det er super vigtigt, at vi kommer og laver workshops som den her, netop fordi pigerne får øjnene op for, hvor sjovt det er at kunne programmere en smule, og hvor gode de er til det. De får et selvtillidsboost, når det virker, og det er bare super fedt at se, ” forklarer Marie-Louise, der er i gang med sit andet år på IT-uddannelsen. IT-camp-pigernes holdning og arbejde bliver bakket op af dagens vært fra Naturvidenskabernes Hus.
”Ifølge forskningen vurderes rollemodeller at være særligt vigtige for at engagere piger i naturvidenskab, som ellers kan have tendens til at tabe interessen gennem skoleårene. På dagen får pigerne således mulighed for at møde vidt forskellige kvinder fra forskellige uddannelser og i forskellige job, som de kan spejle sig i og tænke: det kunne måske godt være mig om nogle år,” siger direktør Nanna Seidelin fra Naturvidenskabernes Hus, som driver Jet-Net.dk, netværk for skole-virksomhedssamarbejde.

Robotterne overrasker
Dagen har forbløffet de unge piger, som ikke før har prøvet at programmere, også selvom det er en mere simpel udgave IT-Campe-pigerne har taget med i dagens anledning.
”Jeg synes, at robotterne er ret seje. De kan programmeres til rigtig mange forskellige ting, endda meget mere end jeg havde troet,” siger Ane fra 8.b på Vestre Skole i Silkeborg.
Det er fjerede år i træk, at Girls’ Day in Science afholdes, og det kommer igen til næste år. Og der er allerede blevet fisket efter, at IT-camp-pigerne skal stille op igen til meget mere naturvidenskab og tøseri.