Fra studieprojekt til patent hos Volkswagen

Tre studerende fra uddannelsen i IT produktudvikling på Aarhus Universitet – Mads Kleeman, André Schmidt og Oskar Andersen – har udviklet infotainmentsystemet DropPoint til biler. Ideen er så god, at den tyske bilgigant Volkswagen, har indgivet patent på systemet.

Da Mads Kleeman, André Schmidt og Oskar Andersen udviklede musiksystemet DropPoint på uddannelsen i IT produktudvikler-uddannelsen på Institut for Datalogi, havde de ikke forestillet sig at deres ide ville blive samlet op af den tyske bilproducent Volkswagen:

- Vi blev både overraskede og glade. Det var et stort klap på skulderen, at en af verdens største bilproducenter kunne se en fordel i at tage patent på en ide, vi havde udviklet fra bunden, siger Mads Kleeman.

Ideen bag DropPoint er at gøre bilen til et interaktivt rum til deling af musik og medier. Alle passagerer kan swipe musik, fotos eller video fra deres mobil til et digitalt DropPoint midt i bilen – heraf navnet. Hermed kan alle bidrage til underholdningen i bilens infotainmentsystem, ved f.eks. at sætte en sang i afspilningslisten eller dele et billede eller video.

På uddannelsen i IT Produktudvikling på Aarhus Universitet lærer man om konceptudvikling, interaktionsdesign, fysisk design og softwareudvikling til Smarte Produkter.

Patentansøgning på tysk

Ideen til DropPoint startede som et innovationsprojekt på sidste del af uddannelsen i IT-produktudvikling, hvor virksomheder som LEGO og B&O også har været projektpartnere. Under temaet ”Infotainment” og med Volkswagen som partner, begyndte Mads, André og Oskar at researche og ideudvikle på en prototype, som med tiden skulle blive til DropPoint. Projektet sluttede med en præsentation i Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg, Tyskland. Præsentationen gik fint, men det var først adskillige uger senere at de tre studerende hørte fra Volkswagen igen:

– Vi fik en mail fra Volkswagens patentbureau, med en 20 sider lang patientansøgning på tysk, som de gerne ville have os til at godkende. Til gengæld fik vi et lille vederlag og status som DropPoints opfindere. Vi blev ret overraskede og stolte, for indtil da, havde Volkswagen ikke udvist interesse for idéen, siger André Schmidt.

Med DropPoint kan passagerer swipe musik og medier fra deres mobil til et digitalt DropPoint midt i bilen – heraf navnet. Hermed kan alle bidrage til underholdningen i bilens infotainmentsystem, f.eks. at sætte en sang i afspilningslisten eller dele et billede eller video.

Indblik i læringsprocessen

Volkswagen er den bilproducent i verden, der bruger flest penge på forskning og udvikling og i dag står Mads, André og Oskar som opfindere af patentet, mens Volkswagen står som ejer. Det er dog ikke afgørende for de tre tidligere studerende, om man i vil kunne finde DropPoint i fremtidens biler:

– Vi er da stolte og glade over at stå som opfindere på et tysk patent, men det bedste har faktiske været læringsprocessen. Vi har fået et rigtig godt indblik i, hvordan virksomheder arbejder med udvikling af nye produkter, og dét er en læring, vi har taget med os efter studiet, siger Mads Kleeman.

I dag arbejder Mads Kleeman som Lead Mobile Developer hos Napp i København. André Schmidt er mobiludvikler hos app-virksomheden Be My Eyes. Oskar Andersen er User Experience Designer hos LEGO.

Se patentet på DropPoint her

--- FAKTA om uddannelsen i IT Produktudvikling ---

Uddannelsen i IT Produktudvikling på Aarhus Universitet handler om konceptudvikling, interaktionsdesign, fysisk design og softwareudvikling til Smarte Produkter. Bacheloruddannelsen bygger på datalogiske discipliner som algoritmer, softwareudvikling, computer- og netværksarkitektur i kombination med designdiscipliner som designteori, fysisk design, brugsoplevelse og User Experience.

Læs mere på bachelor.au.dk/it