Fem gymnasieelever til VM i Robot

To danske vinderhold var med til den internationale finale i World Robot Olympiad (WRO), som blev afholdt 10.-12. november 2017 i Costa Rica. De to hold - to drenge fra Thisted Tekniske Gymnasium tre piger fra Solrød Gymasium - havde kvalificeret sig via den danske kvalifikationsfinale på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet i oktober.

Foto: Allan Ekström

Af Amalie Tromborg Thaysen

1.500 deltagere. 392 hold. 52 forskellige lande. Man kan næsten forestille sig den intensitet der må have været i luften, da de fem danske gymnasieelever trådte ind i konkurrencearenaen i San José ved finalerne i WRO. Over 20.000 hold har konkurreret på nationalt plan for at komme videre til den internationale finale, og så var det lige dem, to drenge fra Teknisk Gymnasium Thisted og tre piger fra Solrød Gymnasium, der var kommet igennem nåleøjet.

De to danske finalisthold havde kvalificeret sig ved at vinde den danske finale, der blev afholdt 7. oktober på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet. De to drenge fra Thisted havde stillet op i ’regular’, som var den ene af de to udbudte kategorier, og havde designet robotter, der kunne samle og håndtere modeller af vindmøller i Lego Mindstorm. De tre piger fra Solrød havde stillet op i ’open’, og havde designet robotter, der kunne plante og efterfølgende vande planter.

Det var de samme robotter, de havde med til finalen i Costa Rica, om end de havde forbedret dem lidt. For i Costa Rica blev deres placering over al forventning med så gode modstandere, fortæller Søren Poulsen. Solrød-pigerne endte på en 17. plads ud af 35, og Thisted-drengene endte med en 35. plads ud af 76.

Foto: Allan Ekström

Fremtid i IT

- Ved at tage disse unge mennesker med ud i verden, viser vi dem, at der inden for dette felt er rivende udvikling og karrieremuligheder, og ikke mindst for at lade dem møde unge mennesker fra andre lande, som deler deres passion, fortæller Søren Poulsen, der sammen med Ole Caprani er National Organizers for WRO i Danmark. Samtidig fastholder han også hvor vigtigt det er allerede at få skabt interessen for naturvidenskab hos studerende i en ung alder ved arrangementer som disse.

- Det er ikke for sjov, at Undervisningsministeriet putter en masse penge i det her, det er fordi de ønsker flere IT-studerende, og allerhelst vil vi jo ha’ dem hen til os, slutter Søren Poulsen med et smil.

Arrangementet har bestemt også levet op til sit formål om at øge interessen for IT blandt unge, da den ene af Solrød-vinderne, Signe Bergqvist, fortæller:

- Det har helt klart åbnet op for at det her med datalogi og programmering måske slet ikke er så kedeligt, som man går og tror.