It-produktudvikler vinder FOSIA 2013

Organisationen 'Forum for Social Innovation Aarhus' (FOSIA) afholdt deres årlige case competition, der samler engagerede studerende i forsøget på at lave nogle forslag til forbedringer i samfundet. De studerende skal på dagen udvikle innovative og bæredygtige løsninger på en konkret case.

Tobias Fjelsted Alrøe, studerende fra IT-produktudvikling, vandt med sin gruppe bæredygtighedskategorien med løsningen Urban Insects. Gruppen bestod ud over Tobias af en biologistuderende, en fra ASB og to statskundskabsstuderende. Julie Dahl Bjørge, Jacob Kanneworff Stigsen Ulfkjær, Jacob Jensen, Ronja Lundberg.

Dommerpanelet bestod af ledere fra den offentlige, private og frivillige sektor samt forskere indenfor de berørte felter.

- Vi udviklede I løbet af fire timer udviklede vi konceptet "Urban Insects". Ideen går ud på at vi gerne vil gøre insekter til en del af Danskernes spise, forklarer Tobias Fjelsted Alrøe .

Insekter på taget og aftenbordet

Ideen var at indrette etageejendomme i storbyer til insektproduktion og salg. Fx kan der gro planter på taget, de kan bruges som foder til insekter, der avles i bygningens andre etager, mens der i stueplan føres butik og sælges insekter til mad.

-  Ønsket er ikke, at vi vil ændre folks spisevaner fra dag til dag, men i første gang gøre det tilgængeligt som en delikatesse. I stil med sushien da den kom til Danmark, så kan insekter blive et muligt alternativt til rødt kød i fremtiden, siger Tobias Fjelsted Alrøe.

Ideen er interessant fordi, der bliver flere og flere mennesker på jorden. Samtidigt stiger velstanden i u-landene og det betyder også stigende kødforbrug. Se eksempelvis hvordan udviklingen har været i Kina.

- Det betyder at man i fremtiden kommer til at mangle kød, og vi har derfor brug for en alternativ kilde til protein. Insekter er dog ikke noget nyt, understreger han.

Relevant perspektiv

Ifølge gruppens research spiser 80% af verdens befolkning i dag insekter som en del af deres madkultur, og vi andre indtager i gennemsnit 500g insekter om året. Tobias forklarer, at det eksempelvis er insekter, som ikke er blevet frasorteret i fødevareproduktionen og derfor bliver en del af den tomatsuppe, eller det brød vi spiser.

- Derudover er det også en energirigtig fødevare. Man kan fx få 1 kg. oksekød ud af 10 kg foder, mens man kan få hele 9 kg. insekter. Vi vandt kategorien fordi vores idé var nytænkende og relevant i et fremtidigt perspektiv, siger han.

Social innovation

Arrangementet gav udover en vinderplads anledning til at samarbejde med andre studerende.

- Det var rigtig spændende at få muligheden for at networke og arbejde sammen med ligesindede studerende der har et helt andet sæt kompetencer til løse problemer end vi selv. Vi skal jo kunne arbejde tværfagligt efter universitetet, så jeg tror at det er vigtigt at vi også stifter bekendtskab med det inden, forklarer Tobias Fjelsted Alrøe.

Derudover var det ifølge Tobias et spændende arrangement, hvor der blev italesat flere interessante problemstillinger, der kræver social innovation. Og netop fokus på social innovation føler han er vigtigt.

- Som studerende på IT-Produktudvikling, drejes fokus ofte på indtjening og muligheden for at tilføje mere teknologi til hverdagen. Men at blive tvunget til at tage et skridt tilbage og se verdenen i et større perspektiv - med et par briller af Social Innovation - Det får en til at acceptere at vi ikke bare skal innovere for en forbedret ydelses og et større forbrug skyld. Så næste gang spørger jeg mig selv - kan jeg også bidrage til en bedre og mere bæredygtig verden?