Interessen for datalogi er stor

I disse dage starter 225 nye studerende på Institut for Datalogi. Det er det højeste antal optagede nogensinde, samtidig stiger interessen for studiet år for år. Det skyldes bl.a. et målrettet fokus mod at øge interessen for naturvidenskab og it gennem f.eks. robotkonkurrencen World Robot Olympiad.

Af Johannes Kugle

Salen har en kølig men behagelig temperatur. Alle sæderne er optaget, og rundt i krogene kan man høre hvisken. Kuglepennen er fundet frem og ryggen rettes. Oplægget skal til at begynde. I det flotte auditorium byder Instituttet for Datalogi de nye studerende velkommen.

I år lukker Institut for Datalogi dørene op for 225 nye studerende.  155 studerende på Datalogi og 70 på IT. Inden for de sidste år har instituttet mere end fordoblet antallet af optagede studerende. Det er bl.a. sket i takt med, at bacheloruddannelsen i IT blev lanceret i 2007.

Robotter giver blod på tanden

Institut for Datalogi har et målrettet fokus mod at øge interessen for naturvidenskab og it. Det sker bl.a. via projektet World Robot Olympiad (WRO). Projektet WRO er en robotkonkurrence, der handler om at bygge den bedste robot inden for to kategorier.

Rasmus Lunding er netop startet på Datalogi. Han har deltaget i WRO i både 2011 og 2012, hvor han vandt den danske udgave begge år. Han deltog derfor også i de internationale finaler i Abu Dhabi og Kuala Lumpur.

”Under forløbet programmerede og designede jeg robotter, mødte de datalogi-studerende og prøvede generelt en lille del af uddannelsen, hvilket har givet mig blod på tanden og motiverede mig til at ansøge. WRO er uden tvivl grunden til, at jeg starter på Datalogi,” fortæller Rasmus Lunding.

Bygger bro mellem universitet og gymnasier

Søren Poulsen, studiemanager på Institut for Datalogi fortæller, at formålet med WRO-projektet netop er at bygge bro mellem universitet og gymnasier samt at give gymnasieeleverne et bedre indblik i det at studere på et universitet.

”Instituttet vil gerne bidrage til, at unge får en inspirerende og lærerig oplevelse med teknik og naturvidenskab og dermed være med til at tiltrække flere til de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser,” siger han.

WRO startede i 2004 og bliver i år afholdt i 36 lande, hvor mere end 50.000 elever deltager. I Danmark er projektet målrettet elever på ungdomsuddannelserne.

Ingen arbejdsløse

Dataloger er nogle af de mest efterspurgte inden for it-branchen. Således har Institut for Datalogi indtil videre uddannet 1200 dataloger, hvoraf stort set ingen er arbejdsløse. Den store efterspørgsel gør, at de studerende i fremtiden vil have mange og gode jobmuligheder. Samtidig har kandidaterne fra den nye uddannelse i IT-produktudvikling også vist sig at være attraktive medarbejdere for erhvervslivet.

”Hvis telefonen ringer, og jeg bliver tilbudt at lave den næste Mars Rover, tvivler jeg på, at jeg takker nej,” siger Rasmus Lunding.