Ambitiøse studerende fra hele verden deltog i konference i IT-byen Katrinebjerg

Det var milevidt fra de elevtomme lockoutramte skoler, da 120 studerende fra hele verden i sidste uge var samlet i IT-byen Katrinebjerg til den niende Student Interaction Design Research conference, SIDeR’13. Her summede det af liv, da konferencen blev sat i gang med velkomst fra AU studerende, Tobias Sonne.

- Det gode ved konferencen er, at de studerende får mulighed for at mødes, netværke og udveksle erfaringer inden for deres interesseområde, fortalte Tobias Sonne, som selv har deltaget i konferencen to gange tidligere, inden konferencens start.

Inspiration til forskning

Flere af dette års deltagere havde ligeledes deltaget før og også i år var de meget begejstrede for konferencen. Ikke kun fordi det er en god måde at møde ligesindede studerende, men også fordi det er en god lejlighed til at snuse til og blive inspireret til en fremtidig forskerkarriere.

- Jeg synes, det er fedt at få muligheden for at dele min research med andre, samtidig med at jeg får erfaring med at præsentere det. Det er noget, jeg kan bruge i fremtiden, hvis jeg skal deltage i andre konferencer eller hvis jeg senere hen skal skrive en ph.d., fortæller canadiske Jessica Myra, der deltog i konferencen for anden gang.

Op til konferencen skulle de studerende indsende papers, demos eller posters, præcis som til en almindelig videnskabelig konference. Det gav de studerende mulighed for at anvende deres arbejde fra studiet udenfor de sædvanlige rammer og præsentere det for andre.

AU skruer op for teknikken

SIDeR’13 blev arrangeret i et samarbejde mellem Institut for Datalogi og Institut for Æstetik og Kommunikation ved Aarhus Universitet og konferencen blev sponsoreret af IT-Vest, LEGO og Aarhus Universitet.

Som noget nyt havde Aarhus Universitet tilføjet en ny dimension til konferencen og givet årets workshops et mere håndgribeligt islæt. Tirsdag eftermiddag kunne deltagerne vælge mellem fire forskellige workshops med hver sit fokus inden for interaktionsdesign.

Fra auditoriet til hands-on

På den ene workshop skulle de studerende udvikle en controller til de gamle kendte arkadespil som eksempelvis Super Mario og Bomber Man. Efter 2,5 times intensivt arbejde skulle de præsentere deres controller for de andre. Kreationerne var af vidt forskellig karakter, lige fra styring af Super Mario via en bamse, til at styre Bomber Man med en hulahopring. Og begejstringen for de fire workshops var stor.

- Det var sjovt og lærerigt at deltage i workshoppen, hvor vi fik lov til at arbejde mere hands-on med interaktionsdesign, fortæller Jessica Myra, som deltog i workshoppen ’Materializing Interaction - Get on (Bread)board!’, hvor deltagerne arbejdede med sensorer og endte med at udvikle en sensor som reagerede alt efter hvor hårdt man klemte – jo hårdere man klemte, jo højere en lyd blev der genereret.

Studerende bidrager til forskningen

SIDeR er blevet afholdt siden 2005 og forløber over to dage. Den samler hvert år dygtige og ambitiøse studerende fra uddannelsesområder som interaktionsdesign og –teknologi, informationsteknologi og produktudvikling. Formålet er at give de studerende mulighed for at deltage i og bidrage til forskningen inden for feltet interaktionsdesign.

Konferencen er tidligere blevet afholdt flere gange i Sverige og Danmark og en enkelt gang i Holland. Deltagerne er primært fra Skandinavien og Europa, men der er også deltagere fra resten af verden.