Vidensarrangement - Kunstig intelligens og demokrati: Hvordan undgår vi digital ulighed?

Kunstig intelligens fungerer ved lynhurtigt at finde mønstre i enorme datamængder for på den baggrund at levere forudsigelser og grundlag for afgørelser. Ligesom tidligere digitale teknologier forandrer kunstig intelligens vores demokratiske processer og offentlige institutioner. Men hvordan undgår vi, at kunstig intelligens forstærker eksisterende digitale uligheder? Og hvilken demokratisk dannelse har vi behov for i en kunstig intelligens-tidsalder?

Info about event

Time

Thursday 10 October 2024,  at 19:00 - 21:00

Aulaen, Aarhus Universitet, Nordre Ringgade 4, 8000 Aarhus

Organizer

Folkeuniversitetet & Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab

Price

Gratis. Men tilmelding nødvendig. DKK

Et nyt studie fra Digital Democracy Center (2024) viser, at der er store demografiske og sociale forskelle i befolkningens interesse for og forståelse af kunstig intelligens. Det har betydning for borgernes adgang til velfærdssystemet og arbejdsmarkedet og for deres tillid til samfundsinstitutionerne og den offentlige debat. Derfor er teknologiens udvikling også et centralt fokuspunkt i Magtudredningen 2.0, et forskningsprojekt igangsat af Folketinget for at kortlægge magt og demokrati i det 21. århundrede.

Kom til debat med Michael Bang Petersen, professor i statskundskab ved AU og forskningsleder for Magtudredningen 2.0, Susanne Bødker, professor i datalogi ved AU og Claes Holger de Vreese, professor og leder af Digital Democracy Center ved SDU, når vi stiller skarpt på, hvordan vi som samfund skal håndtere udviklingen af kunstig intelligens.

Biolog og videnskabsjournalist Line Friis Frederiksen er vært.