Aarhus University Seal

IT studerende byder på interaktive produkter til oplevelsessektoren

Mandag d. 17. juni inviterede de IT studerende fra Institut for Datalogi til udstilling i forbindelse med afslutning på kurset IT-produkt design projekt. Der blev budt på interaktive og kommunikative prototyper, som kan formidle og give oplevelsessektoren et ekstra digitalt lag.

Der summer af liv, der er hoppende puder, sæbebobler, pulserende musik og en talende kiste.

- Vi havde bare så meget at vise, fortæller en studerende til hans studiekammerater, imens han modtager kram fra dem.

Det er studerende fra uddannelsen i IT, Institut for Datalogi, som udstiller designkoncepter som led i deres eksamen i forbindelse med kurset IT-produkt design projekt.

Den studerendes produkt, som han har udviklet i et intens gruppearbejde, er netop blev vist til professor Kaj Grønbæk og censor Morten Harning. På onsdag skal de studerende op i en individuel eksamen og forsvare deres produkter.

Fedt kursus med afsæt i virkeligheden

Frederik Hansen med den talende kiste KIK.
Resten af gruppen: Jens Kristensen, Benjamin Skydt og Danh Cong.

 

- Det har været et super godt kursus, fortæller Frederik Hansen, - Det er fedt, hvordan man allerede efter et år på studiet kan fremvise nogle ret solide og funktionsdygtige produkter.

Han har, sammen med sin gruppe bestående af Jens Kristensen, Benjamin Skydt og Danh Cong, udviklet en talende kiste – KIK. Når man putter en guldmønt i kisten og lukker den, begynder den at tale.

KIK – en Kommunikativ Interaktiv Kiste, skal få børn til at besøge hele biblioteket i det kommende mediehus, Dokk 1, og fortælle dem om de arrangementer biblioteket tilbyder. Drengene har snakket med bibliotekarerne om problemstillingerne, og har udviklet KIK med afsæt i virkeligheden.

- Faget her har gjort os i stand til at arbejde med idégenerering, empiriindsamling og til slut produktion af produktet, fortæller Frederik Hansen.

Hoppende og interagerende

Udstillingen er projekter fra det afsluttende kursus på uddannelsens førte studie-år, og de studerende har arbejdet afgrænset inden for fire områder:

- Events i museer og attraktioner  (f.eks en specifik udstilling, en koncert)
- Sport events (f.eks. en fodbold turnering eller Tall Ship Races)
- Biblioteks events (f.eks. kulturelt arrangement eller tema uge)
- Firma marketing event (f.eks. en salgsmesse eller produkt-release)

Midt på gulvet står Rasmus Petersen og hopper. Han er ved at demonstrere sin prototype, Infomaten, som med den studerendes egne ord ”informerer om finurligheder til SmukFest”. Ved at bruge kroppen skal den besøgende interagere med en storskærm – man skal blandt andet spille luftguitar og hoppe.

Professor Kaj Grønbæk kigger, smiler, nikker og går videre.

Rasmus Petersen virker lettet: – Der var rimelig meget kaos med vores prototype lige inden udstillingen åbnede, afslører han, - men vi fik det løst, og det gik bare super godt.

Også han er glad for faget, som han mener udfordrer de tørre lærebøger, og at man lærer de kompetencer, man har brug for undervejs i faget.

Gode kompetencer giver gode produkter

Søren Poulsen fra Institut for Datalogi fortæller, at de unge studerende er gået op i projektet med en smittende energi.

- De studerende på dette kursus arbejder altid meget kreativt.  Vi bliver hvert år imponeret over hvor langt de egentlig kan nå med sådan et projekt efter blot et år på uddannelsen. Projektet er med til at give studerende en sammenhæng på deres studieforløb, og de studerende får en aha-oplevelse af hvad uddannelsen IT egentlig går ud.

Søren Poulsen fortæller videre:

- Samtidig er kurset en rigtig god lejlighed til at vise både virksomheder og andre organisationer, hvad vores studerende kan, og hvilke kompetencer de studerende opnår.

Marianne Mortensen, Anja Larsen og Morten Dalsgaard har endnu ikke fået besøg af professor Kaj Grønbæk, og de er spændte på at præsentere deres installation, Infobobble.

En sæbeboblemaskine puster sæbebobler ud, og når boblerne punkteres dukker der klatter op med information om det kommende mediehus, Dokk 1.

- Det har været spændende at udvikle et produkt til en bygning, som endnu ikke er færdigbygget. Faktisk så ændrede de deres plantegning undervejs, og så måtte vi jo bare være fleksible og tilpasse vores produkt derefter, fortæller Marianne Mortensen spændt, imens hun venter på at blive eksamineret af professor Kaj Grønbæk.

-----

Se flere billeder fra udstillingen her: http://www.flickr.com/photos/datalogi/sets/72157634188097773/

 

Læs mere om projektet her: https://services.brics.dk/java/courseadmin/ITPDP

Læs mere om uddannelsen IT her:  bachelor.au.dk/it

En gruppe studerende havde udviklet en interaktiv infotavle til kunstmusset AroS, som afslørede mere information om kunstværket, jo nærmere beskueren gik på maleriet.
Ved at hoppe på puderne kunne man styre skibe og spille en fysisk og interaktiv omgang af ”Sænke Slagskibe”.
Der var mødt et stort antal personer op til de IT studerendes udstilling