På Institut for Datalogi på Aarhus Universitet tilbyder vi en række forløb ifm. studieretningsprojektet (SRP) på STX, og ifm. studieområdeprojektet (SOP) på HHX og HTX. Det kan også være støtte til andre større skriftlige projekter.
Vores forløbstilbud omfatter f.eks. hjælp til sparring omkring emne, hjælp med at skærpe din problemformulering, litteratursøgning, og i nogle tilfælde kan det være deciderede øvelser som du kan lave på universitetet. Du kan læse under de forskellige tilbud hvad de omfatter.
Nedenfor finder du de forløb som vi tilbyder ifm. projekter i gymnasiet, og som man kan henvende sig om, om man kan få plads på.
Kunstig intelligens (AI) har et stort potentiale inden for tekstanalyse, hvor avancerede modeller kan bruges til at afdække mønstre, stemninger og sproglige strukturer i tekster på nye måder. Der findes en række AI-modeller og -metoder, som kan bruges til at analysere tekster – for eksempel til at undersøge, hvilke følelser der udtrykkes i hvert ord eller sætning, til at klassificere hvilke ordklasser der anvendes, eller til at tælle hvor ofte forskellige ord forekommer for at identificere nøgleord.
I dette projekt kan du anvende sådanne metoder – eller udvikle din egen kombination af metoder – til at analysere en enkelt tekst i dybden eller til at sammenligne flere tekster med hinanden.
Vi giver en introduktion til relevante AI-modeller og -metoder, og stiller simpel kode til rådighed. Den simple kode kan bruges som udgangspunkt til at analysere tekster med AI.
Introduktionen kan foregå gennem et online-møde eller et fysisk besøg på Institut for Datalogi, AU. Materiale og kode udleveres digitalt.
Vejleder(e) vil være medarbejdere fra Institut for Datalogi, AU. F.eks. PhD-studerende eller Postdocs.
Udover introduktionen tilbydes 1-2 timers vejledning fysisk eller online.
Ingen programmeringserfaring forventes.
Kunstig intelligens (AI) kan i dag bruges til at generere nye tekster såsom digte, noveller, sange eller raptekster. Der findes mange forskellige AI-modeller og -metoder til dette formål – for eksempel kan man skabe skabeloner, som udfyldes automatisk, man kan generere tilfældige vokallyde der passer rytmisk sammen, eller skrive prompter (tekstbeskeder) til store sprogmodeller.
I dette projekt kan du anvende sådanne metoder – eller udvikle din egen kombination af metoder – til at skabe din egen “mini-maskine”, der kan generere digte, historier, sange, raptekster osv.
Du kan også vælge at tage et kritisk perspektiv på de genererede tekster: Hvem har egentlig ansvaret for indholdet? Har et AI-genereret digt samme betydning som et, der er skrevet af et levende menneske?
Vi giver en introduktion til relevante AI-modeller og -metoder, og stiller simpel kode til rådighed, som kan bruges som udgangspunkt til at generere tekster med AI.
Introduktionen kan foregå gennem et online-møde eller et fysisk besøg på Institut for Datalogi, AU. Materiale og kode udleveres digitalt.
Vejleder(e) vil være medarbejdere fra Institut for Datalogi, AU. F.eks. PhD-studerende eller Postdocs.
Udover introduktionen tilbydes 1-2 timers vejledning fysisk eller online.
Ingen programmeringserfaring forventes.
AI-modeller bruges i dag til at forudsige og påvirke vores adfærd – de foreslår, hvilke reklamer vi ser, kan give bud på, hvordan vi vil stemme, hvilke produkter vi vil købe, og endda vurdere sandsynligheden for, om en person begår kriminalitet i fremtiden.
I dette projekt kan du undersøge, hvordan AI-modeller bruges til at profilere mennesker, og hvad det betyder for samfundet. Du kan se nærmere på, hvordan bias (skævhed) opstår i AI-modeller, og diskutere, hvilke konsekvenser denne bias har for marginaliserede grupper.
Du kan også prøve at udvikle din egen model eller foreslå, hvordan designere og beslutningstagere kan arbejde for at reducere disse problemer.
Vi giver en introduktion til relevante AI-modeller og -metoder, og stiller simpel kode til rådighed. Den simple kode kan bruges som udgangspunkt til at profilere med AI.
Introduktionen kan foregå gennem et online-møde eller et fysisk besøg på Institut for Datalogi, AU. Materiale og kode udleveres digitalt.
Vejleder(e) vil være medarbejdere fra Institut for Datalogi, AU. F.eks. PhD-studerende eller Postdocs.
Udover introduktionen tilbydes 1-2 timers vejledning fysisk eller online.
Ingen programmeringserfaring forventes.
Kryptologi er et ord der dækker over flere ting. Der er to hovedemner indenfor moderne kryptologi:
Man forbinder normalt kryptologi med hemmeligholdelse, men autentitetsbekræftelse er et lige så vigtigt og stort et felt.
Man kan kombinere projektarbejde omkring kryptologi (informatik) med forskellige andre gymnasiefag, og dermed arbejde med forskellige emner der omhandler kryptologi.
Forslag til faglige perspektiver:
Forslag til faglige perspektiver:
Forslag til faglige perspektiver:
Introduktionen kan foregå gennem et online-møde, eller pr. mail. Potentielt mulighed for fysisk besøg på Institut for Datalogi, AU.
Vejleder(e) vil være medarbejdere fra Institut for Datalogi, AU. F.eks. PhD-studerende eller Postdocs.
Udover introduktionen tilbydes 1-2 timers vejledning digitalt, f.eks. over mail. Potentielt mulighed for fysisk besøg på Institut for Datalogi, AU.
Informatik kan indgå i projektet sammen med et gymnasiefag på A-niveau, hvor der arbejdes med at formidle et bestemt emne eller en problemstilling inden for det pågældende fag.
Informatiks rolle i dette samarbejde er at give ideer til, hvordan digitale produkter som hjemmesider, Scratch-projekter og Python-programmer kan medvirke til at støtte formidlingen af problemstillingen.
Mange kernefaglige områder kan inddrages – interaktionsdesign, programmering, innovation mm. Hvis der udarbejdes konkrete digitale produkter som en del af projektet, er der tale om et innovationsprojekt, ellers er der tale om et sædvanligt projekt.
Er du elev eller lærer? Ønsker du sparring til hvordan du kan inkludere informatik med et andet fag? Det vil vi gerne hjælpe med!
Skriv til os, og vi vil sætte dig i kontakt med en af vores medarbejdere som arbejder med både efter- og videreuddannelse for gymnasielærere, og som selv har erfaring som gymnasielærer.