For mig er IT et universelt værktøj, som kan løse utrolig mange ting. Jeg har altid haft en skabertrang i mig, været iderig og haft lyst til at eksperimentere med forskellige ting. Egentligt troede jeg at jeg skulle være bankrådgiver, fordi jeg synes bank-og finansverdenen er rigtig spændende. Men det gik op for mig, at det var IT, som gav mig ild i øjnene. Jeg havde mere passion omkring det at bygge ting og få dem til at virke – både i den fysiske men også i den digitale verden. På den måde passer IT-Produktudvikling helt vildt godt til mig, fordi uddannelsen støtter op om den skabertrang og muliggør, at jeg kan sætte strøm til mine ideer og rent faktisk få dem til at virke.
Inden jeg startede på universitet, læste jeg på HHX, og var overbevist om jeg skulle være bankrådgiver. Men jeg har også en interesse for at bygge ting og få dem til at virke både mekanisk og digitalt. Jeg deltog derfor i U-days på Aarhus Universitet for at blive klogere på mit uddannelsesvalg. Jeg var ude og høre om medicin, matematik, fysik og IT-Produktudvikling. Jeg fik også en rundvisning på Institut for Datalogi, og her blev jeg helt sikker i mit valg da jeg så instituttets laboratorier, hvor man kan sidde og eksperimentere, skære i træ eller lodde. Det jeg synes er styrken ved IT-Produktudvikling er at den favner bredt: man arbejde både med forretningsforståelse, den tekniske IT-værktøjskasse samt produktdesign, hvor der er mere fokus på mennesker.
Og jeg har aldrig fortrudt mit valg, for IT-Produktudvikling er en fantastisk alsidig uddannelse, hvor man får lov til at eksperimentere med mange forskellige grene af IT - helt fra det fysiske 3D print til augmented reality, prototypingteknikker, programmering/appudvikling, sensorkredsløb og brugerstudier. Man får virkelig meget med i sin værktøjskasse, og det har været enormt brugbart for mig efterfølgende. IT-Produktudvikling er en meget holistisk tilgang til IT. Det er ikke bare at dygtiggøre sig og få et stykke software til at fungere sublimt. Det handler også om at bygge det rigtige produkt, som passer til brugeren, så man får løst et konkret problem.
Sammen med en fra studiet valgte jeg at skrive speciale om, hvordan man kan bruge IT til at understøtte personer, der har social angst. Vi udviklede bla. et koncept for, hvordan vejrtrækningsøvelser kan hjælpe personer med social angst, og vi kiggede på om man kan detektere angst ud fra sensordata. Det er ikke noget nyt, at vejrtrækningsøvelser kan hjælpe, men vi kunne assistere øvelserne med IT. Det lavede vi nogle eksperimenter på, hvilket gik rigtig godt. Vi havde en vejleder fra studiet men blev også tilknyttet en professor fra medicin og en klinisk psykolog for også at få disse vinkler med i projektet.
Da specialet var færdigt, søgte jeg et legat ved Innovationsfonden, som jeg fik. Det gav mig tolv måneder med frie rammer og ro til at prøve konceptet af i virkeligheden. Jeg samlede et team og efter en del prototyper og tests fik vi lavet et færdigt koncept til psykologer, hvor de kunne skræddersy en app med de funktioner og øvelser, som passede til den enkelte klient. Vi kæmpede med den virksomhed alt det vi kunne. Men vi var måske for tidligt ude eller ramte den ikke helt rigtigt. Det var en helt ny måde for psykologerne at tænke på, og måske for radikalt for rigtig mange. Siden har jeg set mange lignede apps og hjælpemidler blomstre, så det bliver taget mere og mere i brug.
Da det år var gået og virksomheden ikke var helt oppe at køre, måtte jeg søge arbejde. Der gik kun ti dage fra jeg sendte min ansøgning til jeg startede. Det var vildt fedt at mærke, at IT-uddannelser generelt er en eftertragtet vare. Der er rigtig mange muligheder for at få job når man har læst IT-Produktudvikling. Jeg og mine medstuderende har haft let ved at skaffe interessante jobs ved at bruge vores netværk, og det var også sådan jeg fik mit nuværende job i Bankdata.
Bankdata er en forening der er ejet af otte pengeinstitutter, bl.a. Jyske Bank og Sydbank. Vi er omkring 800 ansatte i Silkeborg, Aarhus og Fredericia, som står for udvikling og drift af den finansielle infrastruktur bankerne anvender – og det er alt lige fra mobilbank til kernesystemer. Jeg er en del af den afdeling, som hedder Digitalisering. Vi arbejder med rapid prototyping, hvor vi bygger prototyper for at afprøve nye teknologibårede koncepter. Jeg bruger stadig rigtig meget af den tekniske kunnen, jeg lærte på studiet, til at udvikle software og bygge prototyper for derved at afprøve nye spændende ting. Jeg føler mig meget privilegeret ved den måde jeg kan bruge min uddannelse på her i Bankdata. Jeg får lov og frirum til både at kunne favne det forretningsmæssig, hvor jeg mødes med stakeholders til rent faktisk også at sidde og fordybe mig i en prototype.
Det er svært at beskrive en typisk arbejdsuge, for min hverdag er enormt varieret, og det er positivt. Det kan fx være jeg om mandagen er ude og interviewe bruger af vores produkter – fx en bankrådgiver eller en slutbruger. Om tirsdagen samles teamet ved tavlen, for at opstarte den kreative proces hvor vi ping-ponger eller brainstormer omkring et nyt koncept baseret på de data vi indsamlede om mandagen. Onsdag og torsdag udvikler og bygger vi prototypen og sætter strøm til de ideer vi har, så vi fredag kan komme ud og afprøve den og få feedback. Vi har en ambition om at bruge 50% af vores tid på prototyping, altså rent faktisk at bygge og udvikle noget nyt. Vi arbejder under mantraet ”show, don’t tell”. Vi kunne sagtens vise slides hele dagen og fortælle om nye koncepter, men det flytter ikke ret meget. Fungerende prototyper i hænderne på de rigtige mennesker, det kan flytte folk og deres holdning.
I mit arbejde er vi meget kreative og det er et område som IT-Produktudvikling også arbejdede meget med. Altså, hvordan kan du styre og systematisere kreativitet. På den måde gøres kreativitet til en proces og en metode – det er spændende at man kan nedbryde kreativitet til teknikker. Kreativitet det er ikke nødvendigvis noget, der bare er der, men man kan skabe kreativitet med de rette teknikker, og det er en af de ting jeg bruger rigtig meget i dag.
Det, som jeg synes er vigtigst i mit job, er, at det er sjovt at gå på arbejde. Hvis ikke det er sjovt, så mister jeg energien og lysten. Derudover så er det også vigtigt for mig at blive fagligt udfordret og at jeg får nogle udfordringer, som skal løses eller har en impact på den verden vi lever i. Hvis bare vi sidder i et hjørne og produktet aldrig kommer ud at leve, så det stopper det med at være sjovt.
IT-Produktudvikling er en fantastisk alsidig uddannelse, hvor man får lov til at eksperimentere med mange forskellige grene af IT - helt fra det fysiske 3D print til augmented reality, 3D-modeller, hjemmesider og brugerstudier. Man får virkelig meget med i sin værktøjskasse, og det har været enormt brugbart for mig efterfølgende.
-Kennet Jeppesen