Fire studerende får støtte til at hjælpe blinde og døve

Fire studerende i IT-Produktudvikling er blevet en del af Innovationsfondens program for nyuddannede kandidater - Innofounder. De er kommet med, fordi de i specialet har skabt en sensor, der kan hjælpe døve og blinde i deres dagligdag.

645.000 kroner.

Så meget har fire studerende i IT-Produktudvikling ved Institut for Datalogi fået i støtte af Innovationsfonden til udvikling af deres idé. De studerende har udviklet en sensor, som skal gøre hverdagen lettere for døve og blinde, ved at opfange utilgængelig information fra deres teknologier i hjemmet.

- Vores hverdag bliver mere og mere digital, og det betyder, at en blind ikke kan se displayet på mikroovnen, og en døv kan ikke høre dørklokken, og da vi i slutningen af 2017 begyndte på specialet, satte vi os for at løse det, siger Rasmus Korsgaard Kjeldgaard.

De fire beskriver sensoren, som et device, der kan gøre dit hjem til et smart-home, da den kan spore om det ringer på døren, om lyset tænder og slukker, eller om opvaskemaskinen holder op med at snurre, hvorefter man kan få besked om det på ens telefon.

- Vi fik rigtig fin respons, da vi testede det, og den ene af de to, som havde haft den siddende, ville ikke af med den igen, da den havde gjort hendes hverdag så meget nemmere, siger Christian Helding Sørensen.

Fra specialestuderende til virksomhedsejere

Hvad det skulle ende med havde de fire studerende ikke tænkt på, da de begyndte på deres speciale. Med midlerne fra InnoFounder har de fire nu mulighed for på fuldtid at videreudvikle deres speciale-idé til virksomheden Protofi (www.protofi.dk).

- Det betyder virkelig meget for os. Helt konkret betyder det, at vi får mulighed for at arbejde fuldtid med udvikling af sensoren, og at vi får tilknyttet en mentor som kan hjælpe os med forretningsdelen af vores virksomhed. Det er virkelig godt for ellers ville vi nok bare bruge alt vores tid på udvikling, siger Rasmus Korsgaard Kjeldgaard, og tilføjer, at de nu vil søge mere støtte fra andre fonde.

Hjælp fra HatchIT-lab

Det var især i iværksættermiljøet HatchIT-lab, at de fire fandt hjælp til deres ansøgning, da de bestemte sig for at søge InnoFounder.

- De [Institut for datalogi og de andre iværksættere i HatchIT-lab] var rigtig gode til at skubbe os i den retning og få os til at indse, at vores projekt kan mere end bare være et speciale, og samtidig så var der utrolig meget viden, som vi kunne hente lige inde ved forskerne på den anden side af døren, siger Christian Helding Sørensen

HatchIT-lab, der er placeret centralt på Institut for datalogi, er et af de fagnære iværksættermiljøer under Aarhus Universitet, hvor man især arbejder med at få start-ups ud i virkeligheden.

Gør det

De fire studerende siger, at hvis de skal give ét råd videre, til dem der overvejer at søge InnoFounder så er det ret simpelt:

- Gør det. Det er det korte svar. Det er virkelig oplagt, især hvis man som os læser IT-Produktudvikling, siger Tobias Emil Harbo.