Styrket cybersikkerhed i retailbranchen

Langt over halvdelen af danske retailvirksomheder har været udsat for cyberangreb, og det er tydeligt, at behovet for bedre sikkerhed er presserende. Salling Fondene har derfor doneret 4,8 mio. kr. til forskning i cybersikkerhed for at beskytte branchen mod stigende cybertrusler.

Adjunkt Sophia Yakoubov og lekor Diego Aranha leder et nyt projekt om cybersikkerhed i detailhandlen, finansieret af Salling Fondene. Foto af Søren Kjendgaard.

Anders Hagh, CEO i Salling Group, forklarer: "For at vi kan bevare den styrkeposition, som vi har i Danmark indenfor retail, er det vigtigt, at vi fremtidssikrer os i en usikker verden."

Donationen går til to nye forskertalentstillinger ved Institut for Datalogi, Aarhus Universitet, der skal fokusere på sikkerhedsteknologier som Multi-Party Computation (MPC) og brugerautentificering. Disse er centrale teknologier til at skabe en mere sikker fremtid for dansk detailhandel og gøre branchen mere robust over for identitetstyveri og databrud.

En af projektlederne, adjunkt Sophia Yakoubov forklarer: "Med MPC kan vi udføre beregninger på følsomme data fra forskellige kilder uden at afsløre dataene eller skabe enkeltpunktsfejl." Lektor Diego Aranha tilføjer: "Vi har til hensigt at udforske underkendte måder at autentificere brugere på, som er fremtidssikrede og muligvis tilbyder bedre brugervenlighed."

En stor tak til Salling Fondene for deres generøse donation! Vi ser frem til samarbejdet med Security Tech Space og Salling Group, som vil kombinere styrker inden for retail og cybersikkerhed for at beskytte og styrke branchen.

Læs mere om projektet her: https://securitytechspace.dk/salling-fondene-donation-til-forskning-i-cybersikkerhed-i-retailbranchen/