Rekordstort antal internationale vil læse datalogi i Aarhus

I sidste uge var ansøgningsfristen for videregående uddannelser i Danmark. I alt modtog instituttet 391 ansøgninger til vores to bacheloruddannelser, hvoraf 47% har enten Datalogi eller IT Produktudvikling som deres førsteprioritet. Antallet er lidt lavere end sidste år, men vi er glade for at se en fortsat interesse fra kvindelige studerende, der udgør næsten 22% af ansøgerne til vores bacheloruddannelser.

”Jeg er begejstret for hver eneste ansøgning, vi modtager, og jeg ser frem til at byde alle vores nye studerende velkommen. Jeg ville naturligvis gerne have set mange flere ansøgere, da samfundet desperat har brug for vores kandidater. Der er uendelige muligheder med en IT-uddannelse. Vores kandidater kan stort set selv vælge deres drømmejob og gøre en forskel inden for mange områder af samfundet – hvad enten det er IT-iværksætteri, sundhed, klima eller energisektoren," siger institutleder Kaj Grønbæk.

Rekordhøjt antal internationale ansøgninger

Igen i år har Instituttet modtaget et rekordhøjt antal ansøgninger til kandidatuddannelsen i Datalogi, særligt grundet en betydelig stigning i internationale studerende. I år ansøgte 427 internationale studerende om optagelse, hvilket er en imponerende stigning på 87% sammenlignet med 2023.

"Den store interesse fra internationale studerende er ikke kun godt for instituttet, men også for danske IT-virksomheder, der i høj grad mangler flere IT-talenter. I 2025 åbner Aarhus Universitet Danmarks første internationale bacheloruddannelser i Datalogi, IT-Produktudvikling og Data Science. Jeg forventer, at disse nye uddannelser – ligesom vores kandidatuddannelse – vil tiltrække et stort antal internationale ansøgere, der bidrager til uddannelsen af flere IT-professionelle i Danmark," siger institutleder Kaj Grønbæk.

SE OGSÅ >>> Erhvervslivet jubler: Aarhus Universitet åbner engelsksprogede it-uddannelser

Tak til alle, der har ansøgt om optagelse på vores bachelor- og kandidatuddannelser! Vi ser frem til at møde jer alle, når det nye semester begynder den 26. august.

Ansøgninger til Aarhus Universitet

I år modtog Aarhus Universitet i alt 29.355 ansøgninger (6% flere end i 2023). Det Naturvidenskabelige Fakultet, som Institut for Datalogi hører til, har modtaget 2.451 ansøgninger, hvoraf 826 er førsteprioritetsansøgere. Mere information om optagelsestallene for 2024 på Aarhus Universitet kan findes her: https://www.au.dk/nyheder/artikel/kvote-1-stor-interesse-for-aarhus-universitet