Flere kvindelige og internationale ansøgere

Tak til alle der har ansøgt om optagelse på Datalogi eller IT-Produktudvikling. Vi glæder til at møde jer til august!

Den 5. juli var der ansøgningsfrist for kvote 1 ansøgninger til videregående uddannelser. I alt har instituttets to bacheloruddannelser modtaget 431 ansøgninger, hvoraf 190 enten havde Datalogi eller IT-Produktudvikling som deres første prioritet. Dette tal er lavere, end det var i 2022, men der er positive nyheder i forhold til studenterdiversiteten på instituttet, da antallet af kvindelige ansøgere er steget, og i år udgør 22% af alle ansøgere.

”Jeg glæder mig over hver eneste ansøgning, og ser frem til at byde alle vores nye studerende velkommen. Det er dog ingen hemmelighed, at vi gerne ville have endnu flere ansøgere, da samfundet har hårdt brug for vores kandidater. Men jeg er meget glad for at se, at flere kvinder søger til vores uddannelser, og i år udgør 22 % af ansøgerne. Vi arbejder med flere forskellige initiativer for at gøre kvinder opmærksomme på mulighederne i vores uddannelser, og det er godt at se disse har en positiv effekt.

Der er uendeligt mange muligheder med en IT-uddannelse og arbejdsmarkedet er i konstant vækst. Alle vores kandidater har mulighed for at vælge og vrage mellem jobs og får mulighed for at gøre en forskel på mange områder – hvad enten de brænder for sundhed, klima eller cybersikkerhed, siger institutleder Kaj Grønbæk.

Rekordhøjt antal internationale vil læse kandidaten i datalogi

Mens antallet af bacheloransøgninger er lavere end sidste år, er der stor interesse for instituttets kandidatuddannelse i datalogi, hvor der er rekord med 415 ansøgninger. Dette skyldes primært en stigning i antallet af internationale studerende, der ønsker at kommer til instituttet for at læse hele deres kandidatuddannelse.

I de kommende år ser vi ind i mindre ungdomsårgange, og det vil blive en stor udfordring at kunne rekruttere nok studerende, når vi kun kan rekruttere fra Danmark, som det på nuværende tidspunkt er tilfældet i forhold til vores bacheloruddannelser. Det er noget, Kaj Grønbæk for nylig talte med Børsen Tech om – vi bliver nødt til at åbne vores bacheloruddannelserne for internationale studerende!

Vi glæder os til at møde alle de nye studerende, når semesteret begynder den 28. august. Alle ansøgere vil modtage svar på deres ansøgning via e-boks den 28. juli.

Ansøgninger til Aarhus Universitet

Aarhus Universitet i år modtaget i alt 27.754 ansøgninger (6% flere end i 2022) – heraf har 10.440 Aarhus Universitet som deres førsteprioritet (8% flere end i 2022).  Faculty of Natural Sciences, som Instituttet hører under, har fået 2.372 ansøgninger, hvor 826 er førsteprioritetsansøgninger. Yderligere information kan findes i Aarhus Universitets nyhed fra 5. juli 2023: https://medarbejdere.au.dk/nyheder/nyhed/artikel/kot-2022-9752-vil-helst-have-en-uddannelse-paa-aarhus-universitet