I dag bruger næsten alle websider sporingsteknologier til at indsamle data om dig. Grundet den gældende lovgivning har de brug for din tilladelse til dette, hvorfor mange hjemmesider har "samtykke-pop-ups". Desværre bruger 90 % af disse pop-ups såkaldte “dark patterns”, som er designet til at gøre det meget svært at sige nej, men meget nemt at sige ja (Nouwens et al., 2020). Selvom det at få nogens samtykke ved at bruge vildledende metoder betyder, at det ikke er et juridisk gyldigt samtykke, håndhæves lovene ikke, så mange websteder slipper af sted med det.

For at håndtere disse vildledende pop-ups har et team fra Aarhus Universitet bestående af adjunkt Midas Nouwens (Institut for Digital Design & Informationsvidenskab), lektor Clemens Nylandsted Klokmose (Institut for Datalogi) og programmører Rolf Bagge & Janus Bager Kristensen (CAVI) udviklet en open source-browserudvidelse, som de kalder Consent-O-Matic, der automatisk udfylder dine præferencer, når en samtykke-pop-up vises.

»Folk bør have kontrol over deres personlige data, men måden disse samtykke-pop-ups er designet på, gør det svært. At klikke gennem flere skærmbilleder og skifte massevis af skydeknapper for hver hjemmeside, du besøger, er udmattende og irriterende, så det er nemmere bare at trykke på den store grønne knap. Vi har udviklet Consent-O-Matic for at sikre folks digitale rettigheder og samtidig gøre det så nemt for dem som muligt,” forklarer en af ​​udviklerne, Midas Nouwens.

Når du installerer Consent-O-Matic, skal du indstille dine præferencer for de typer af dataindsamling du vil tillade (alt er slået fra som standard). Data indsamles for eksempel til annoncering, præstationsovervågning eller personalisering. Derefter, når du besøger en webside, registrerer browserudvidelsen, om der er en samtykke-pop-up, og klikker automatisk på de korrekte knapper baseret på dine angivne præferencer.

Virker Consent-O-Matic på alle websider?

Mange hjemmesider bruger de samme pop-ups (fx bruger 90 % af danske hjemmesider de samme to pop-ups), og Consent-O-Matic fungerer i øjeblikket med omkring 50 forskellige. Der kan dog være pop-ups, som browserudvidelsen endnu ikke er i stand til at genkende og interagere med.

»Måden det fungerer på er, at vi manuelt analyserer en pop-up for at se, hvordan den er designet, og så skriver vi koden for at udvidelsen kan klikke på de rigtige knapper og afkrydsningsfelter. Nogle gange kan et websted have gjort tingene anderledes, og i så fald vil vi altid forsøge at indsende de mest privatlivsbevarende indstillinger. Hvis et websted bruger en pop-up, som vi ikke har set endnu, vil Consent-O-Matic ikke registrere den. Men brugeren kan melde siden til os, og så kan vi tilføje den’ forklarer Clemens Nylandsted Klokmose, og fortsætter; 'Koden til Consent-O-Matic er tilgængelig som open source på Github (se: https://github.com/cavi-au/Consent-O-Matic), så hvis nogen har lyst til at se, eller bidrage med nye regler for en pop-up, det kan de.'

Download Consent-O-Matic i dag

Consent-O-Matic er en gratis og open source browserudvidelse, som frit tilgængelig for alle interesserede brugere i verden, og som kan bruges på både mobil (iOS Safari) og desktop (Chrome, Firefox, Edge & Safari). Download Consent-O-Matic til Google Chrome, Mozilla Firefox, og Apple Safari til iOS og macOS.