Alumni interview: Q&A med Mads Torgersen, Program Manager at Microsoft

Cand. scient i 1998 på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet, ph.d. samme sted i 2001.

I 2005 skiftede Datalog Mads Torgersen titlen som lektor på Aarhus Universitet ud med jobbet som Program Manager hos Microsoft i Seattle, USA. I de sidste 11 år har han udstukket retningslinjerne i udviklingen af en af verdens mest udbredte programmeringssprog: C# (udtales see sharp på engelsk).

Hvorfor valgte du i sin tid at læse datalogi på Aarhus Universitet?

Da jeg skulle vælge uddannelse, var jeg splittet mellem, om jeg skulle læse en humanistisk uddannelse som etnografi, sprog og religionsvidenskab eller en naturvidenskabelig uddannelse. I sidste ende valgte jeg datalogi, fordi det pirrede min intellektuelle interesse mest. Min far er også uddannet datalog fra Aarhus Universitet, så jeg er formentlig faldet i gryden som spæd. Og jeg er helt sikkert blevet smittet af hans nysgerrighed for logiske problemstillinger.

Jeg har også altid være fascineret af den kompleksitet, der er i talte sprog – og på den led er det jo meget sjovt, at jeg endte med at arbejde med programmeringssprog.

Hvordan har du gjort brug af din uddannelse og kompetencer fra datalogi?

Når du skal udvikle og designe et programmeringssprog, skal du have brugerens behov for øje: Et programmeringssprog skal på én gang være teknisk, udtryksfuldt, enkelt og logisk at bruge for mange mennesker. Datalogi handler ikke kun om teknik, men i lige så høj grad logik – om at vide, hvordan man omsætter teknik i et sprog, som folk forstår.

Et par år senere læste jeg øvrigt i religionsvidenskab som sidefag med fag som filosofi og sociologi. Det har jeg senere haft stor glæde af i mit arbejdsliv – ikke mindst i en global virksomhed som Microsoft, hvor forståelsen for samspillet mellem mennesker i forskellige kulturelle kontekster gør en stor forskel, når man skal have ting til at ske.

Hvordan endte du med at komme til at arbejde hos Microsoft?

Efter jeg fik min ph.d. blev jeg ansat som forskningsadjunkt og siden forskningslektor på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet. Jeg havde mange samarbejdsprojekter med erhvervslivet i de fire år, og det var spændende at være med til at sætte ting i søen, som ret hurtigt blev omsat i praksis. På en konference var jeg var heldig at få en god kontakt hos Microsoft, som indbød mig til en jobsamtale som Program Manager (kontakten var danskfødte Anders Hejlsberg, der i dag er Technical Fellow hos Microsoft, red.). På én  uge i Seattle havde jeg op imod ti jobsamtaler med en masse dygtige mennesker, hvis arbejde havde betydning for millioner af pc-brugere verden over. Så i sidste ende var det ikke svært at takke ja til jobbet og rykke fra Aarhus til Seattle med min familie. Det er snart 12 år siden, og jeg er stadig rigtig glad for den beslutning, vi tog dengang.

Hvordan tilgår og anvender amerikanerne et fag som datalogi? Er det anderledes end i Danmark?

I USA betragter man i højere grad datalogi og softwareudvikling som to forskellige discipliner, mens man i Danmark ikke skelner på samme måde. Men skellet er ikke så stort, som det har været.

Det jeg bedst husker fra min studietid

På datalogistudiet var der en rigtig god balance i undervisningen omkring konkrete teknologier såvel som mere generelle principper. Hvis du vil være en dygtig datalog, er det enormt vigtigt at lære de teoretiske kernediscipliner i faget til bunds, fordi de åbner op for at forstå de bagvedliggende mekanismer, der ligger til grund for software. Hvis man kun beskæftiger sig med softwareudvikling, har du – populært sagt – fokus på det, der virker her og nu. Men du mangler den baggrundsforståelse, der skal til for at kunne bevæge dig gnidningsfrit mellem forskellige teknologier og se en større sammenhæng.

Underviserne på datalogistudiet i Aarhus var – og er – fantastisk dygtige til på én gang, at klæde de studerende på med tidløs teori såvel som konkrete kompetencer, man som studerende kunne omsætte i praksis med det samme.

Hvad er dit bedste råd til CS studerende?

Fokusér bredt og prøv mange ting af. Prøv kræfter med de mange forskellige programmeringssprog, der findes og kast dig ud i datalogifaget; i det dybt teoretiske såvel som det meget praktiske. For den bedste vej til selvstændig læring er, at uddrage sine egne konklusioner af de mange forskellige discipliner, der findes inden for datalogi.

Hvad er din bedste beslutning nogensinde?

Her skal vi uden for det faglige: At få mange børn og at få dem tidligt i mit liv (Mads Torgersen er 45 år og far til fire børn mellem 12 og 20 år, red.). Børn er  en utrolig kilde til inspiration. Man bliver ikke en bedre datalog af at få (mange) børn – men det tvinger en til at hive hjernen ud af de snørklede gange, man befinder sig i, når man forsøger at opfinde noget nyt. Og det er rigtig sundt.