Miniforskere redder Jorden med geometri og algoritmer

Hvordan får man børn til at (gen)finde interessen for matematik? Man udvikler et spil hvor deltagerne skal bruge deres matematiske og logiske sans til at redde Jorden fra adskillige katastrofer som blandt andet mudderskred, tsunamier og orkaner. Lektor Kasper Green Larsen har været med at til udvikle det nye matematik- og datalogiforløb for Videnskabsklubben, som bliver udrullet i efteråret 2021.

Velkommen, forskere! Jorden er i alvorlig fare. Et lille sort hul har åbnet sig i vores solsystem, og det truer med at udslette alt, vi kender.

Ovenstående lyder måske mest af alt som begyndelsen på en dommedagsfilm, men i virkeligheden befinder vi os i starten på én af 7 undervisningsgange i et nyt forløb om matematik og datalogi fra Videnskabsklubben.

I det nye forløb bliver børn fra 5. og 6. klasse indkaldt som en del af FN’s internationale forsker-redningshold og skal forsøge at redde Jorden fra en række katastrofale hændelser, som alle er forårsaget af et sort hul, der skaber forskellige ”anomalier” rundt omkring på kloden. Vulkanudbrud, tsunamier og orkaner er blot nogle af de ekstreme begivenheder, som miniforskerne skal forsøge at afværge. Til at hjælpe sig har de videnskabens bedste værktøjer ved hånden, nemlig samarbejde, kritisk tænkning, hypoteser, forsøg og eksperimenter.

Algoritmer kan løse mange hverdagsproblemer

Omtrent halvdelen af opgaverne i det nye forløb tager udgangspunkt i matematikkens verden med særligt fokus på geometriens rumlige former, mens den anden halvdel vægter datalogi og især algoritmer. Men selvom de på papiret er to forskellige fag, kan matematik og datalogi i virkelighedens verden dog ikke for alvor skilles ad. De har bare hver deres styrker, fortæller lektor Kasper Green Larsen, som har været med til at udvikle indholdet i det nye forløb.

- Det, der for mig er særligt ved datalogi, er, at vi kan tage vores matematiske ideer og omsætte dem til computerprogrammer, der løser opgaver for os. Det er på den måde ekstremt kreativt. På den anden side kan der ikke være datalogi uden matematik. Alt, hvad der foregår inde i en computer, bygger på matematik, og en stærk matematisk forståelse er absolut nødvendig for at finde på smarte algoritmer, siger Kasper Green Larsen.

Kasper håber først og fremmest, at miniforskerne igennem det nye forløb får en fornemmelse af, at datalogien via algoritmer og tanken bag dem kan løse mange problemstillinger, som vi støder på i hverdagen og i samfundet.

Læs mere om forløbet på: https://www.videnskabsklubben.dk/matematik