EliteForsk-pris til professor Lars Birkedal

På baggrund af sin banebrydende forskning, der er af uvurderlig betydning for forståelsen af moderne komplekse programmeringssprog, modtager Professor Lars Birkedal EliteForsk-prisen 2015 på 1,2 mio. kroner fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

EliteForsk-prisen gives til fremragende forskere under 45 år af international særklasse. EliteForsk-prisen er på 1,2 millioner kroner. 200.000 kr. er en personlig hæderspris og 1.000.000 går til forskningsaktiviteter. Alle indstillinger vurderes af Det Frie Forskningsråds bestyrelse, der udvælger og indstiller de fem kandidater til uddannelses- og forskningsministeren.

Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år fem EliteForsk-priser til nogle af landets dygtigste og mest talentfulde forskere. Priserne overrækkes på den årlige EliteForsk-konference i København, hvor ministre og repræsentanter fra kongehuset deltager. Ministeriet skriver i begrundelsen til Lars Birkedals tildeling:

Lars Birkedals arbejde er banebrydende og af uvurderlig betydning for forståelsen af moderne komplekse programmeringssprog. Lars Birkedal har et meget stort international samarbejdsnetværk og adskillige både nationale og internationale tillidshverv. Lars Birkedals imponerende produktion omfatter næsten 100 publikationer, som er citeret næsten 2800 gange. Et imponerende stort antal af hans publikationer er blevet valgt som ”best paper” ved de internationalt førende datalogikonferencer.

”Jeg er meget stolt og glad for den anerkendelse EliteForsk prisen er udtryk for. Det er naturligvis rart at mærke, at den forskningsindsats min forskningsgruppe og jeg yder, bliver påskønnet. Min forskning foregår i samarbejde med ph.d.-studerende og postdocs samt et stort netværk af internationale forskere. Jeg er meget taknemmlig for det samarbejde, som er helt centralt for forskningen, og som gør det daglige arbejde til en fornøjelse,” siger Lars Birkedal.

Dette er anden gang at en medarbejder fra Institut for Datalogi modtager EliteForsk prisen. I 2010 blev prisen tildelt Professor Lars Arge.