Aarhus Universitets segl

Lightr transformerer publikum fra tilskuere til deltagere

Christian Holmgaard Lund og Johannes Valentin Berg, krydsede første gang veje på Aarhus Universitet og satte sammen kursen mod en spændende rejse. Deres stærke interesse for at kombinere teknologi og kreativt design blev starten på et projekt, som senere skulle blev til deres innovative startup, Lightr. Ved at udvikle en platform, der gør det muligt for artister at interagere med publikum via lys på deres smartphones, har de skabt et nyt kapitel i oplevelsesindustrien. Denne artikel dykker ned i deres rejse fra at være studerende til iværksættere, og deres vision for at ændrer publikum, til koncerter, teaterforestillinger og meget mere, fra at være tilskuere til at blive deltagere.

Christian Holmgaard Lund har altid været interesseret i teknologi og prøvede sig i gymnasiet med programmering, men blev aldrig helt fanget af det, før han startede på IT-Produktudvikling på Aarhus Universitet. På studiet mødte han Johannes Valentin Berg, som lige havde været et smut omkring musikvidenskab, inden han besluttede sig for at læse IT-Produktudvikling. De er begge enige om, at kombinationen af teknologi, kreativitet og fysisk design var det, der tiltrak dem til uddannelsen.

Allerede fra start fandt Christian og Johannes sammen i en læsegruppe og har i løbet af uddannelsen arbejdet på mange forskellige projekter sammen, inden de i sommeren 2022 afleverede deres speciale. Dette speciale blev grundlaget for deres nystartede virksomhed, Lightr, som netop har modtaget en InnoFounder-bevilling fra Innovationsfonden.

"Det hele startede faktisk, da vi skulle lave et produkt til et IT-projektkursus semesteret før vores speciale," fortæller Johannes og fortsætter; "Når jeg har været til koncert har jeg flere gange tænkt over, at alle i publikum har en telefon i lommen, og at det må kunne bruges til et eller andet. For eksempel en sjov fælles interaktiv aktivitet."

Christian og Johannes gav sig i kast med et projekt, der omhandlede lysstyring via smartphones. Projektet endte med at være så spændende, at de valgte at arbejde videre med det i deres speciale. "Ideen er, at alle blandt publikum, som bruger Lightr, holder et lys fra scenen i hånden, som lysdesigneren kan styre, og publikum bliver derved en integreret del af oplevelsen. På sigt håber vi at kunne udvikle produktet til tovejskommunikation, så publikum ikke kun modtager inputs, men også får mulighed for at påvirke eller styre dele af de events, de deltager i," forklarer Christian.

Hvis man har været til en Coldplay-koncert, har man måske oplevet noget lignende med lysende armbånd, og disse armbånd har da også været en inspiration for Christian og Johannes. Men med Lightr skal der ikke produceres millioner af plastikarmbånd, da der integreres direkte med publikums telefoner, som blot skal have en særlig hjemmeside åben. Desuden giver deres produkt mange flere muligheder, da der udover lys også kan sendes lyd, tekst og billeder. Deres produkt er allerede blevet testet til koncert med det danske band Hugorm, og flere samarbejder er på vej.

Lightr er en webapplikation, hvor en lysdesigner kan opsætte lysstyring og sende det ud til smartphones via en foruddefineret hjemmeside. Det eneste, der skal bruges, er en PC, som kan afspille de programmerede "cues", og på den måde kan Lightr integreres i professionelle lys-setups.

"Det eneste, publikum skal bruge for at deltage interaktivt i eventen, er et link. Det har været et afgørende kriterium for os helt fra start. At brugere blot skal besøge en hjemmeside fremfor at downloade en app eller oprette en brugerprofil. Det skal være nemt at deltage," forklarer Johannes.

Teknik er ikke alt - vi må vide mere!

Men det skal ikke kun være nemt for publikum. Lightr er også udviklet, så det er nemt for lysdesigneren at lave programmeringen. Christian og Johannes fandt derfor tidligt ud af, at de havde brug for ekspertviden på dette område.

"At udvikle selve produktet havde vi fint styr på, men vi kendte ikke til branchen og hvilke programmer de allerede bruger. Vi vil sikre, at vores system er nemt og intuitivt at bruge," fortæller Christian.

De kontaktede derfor flere spillesteder i Aarhus, som anbefalede dem at kontakte den samme mand - Theis Wermuth, en professionel lysdesigner, der laver lys til mange forskellige arrangementer i Danmark, herunder bands som Alex Vargas og Hugorm. De sendte ham en mail, som blev til en samtale, der senere udviklede sig til et professionelt samarbejde.

Theis synes nemlig, at det var et godt og interessant produkt med stort potentiale, som Christian og Johannes var i gang med at udvikle. Han hjalp dem derfor med at kvalificere, hvordan deres interface og funktioner skulle opbygges, og kunne samtidig sætte dem i kontakt med en masse relevante kontakter i branchen. Det var også denne interesse fra en domæneekspert, som overbeviste Christian og Johannes om, at det, de arbejdede på, måske ikke bare var et studieprojekt, men faktisk havde potentiale til noget meget større.

Let’s get cooking!

I sommeren 2022 afleverede Christian og Johannes deres speciale, men de var bestemt ikke færdige med projektet. De besluttede derfor at forsøge sig som iværksættere. De blev tilknyttet Aarhus Universitets iværksættermiljøer, HatchIT lab på Institut for Datalogi, og The Kitchen, som samler iværksættere på tværs af hele universitetet.

"Vi har været heldige at få muligheden for både at være en del af HatchIT lab, hvor vi har haft kontorplads tæt på fagligheden og mulighed for at bruge instituttets forskellige labs, men også The Kitchen, hvor vi har fået rigtig god sparring og rådgivning af eksperter som f.eks. advokater og finansfolk," forklarer Johannes, og Christian tilføjer; "Gennem The Kitchen fik vi også en fantastisk mulighed i forbindelse med et 3 måneders forløb, hvor vi modtog sparring, og samtidigt kunne arbejde på at opstarte Lightr. Det har været en fantastisk mulighed, og hvis andre sidder med en iværksætter i maven, kan vi virkelig anbefale at man kontakter The Kitchen. Det har været en kæmpe hjælp for os."

Da de tre måneder var gået, var de kommet langt med virksomheden, men der var også brug for en indtægt, og de fandt derfor begge relevante jobs – Johannes hos Styrelsen for IT og Læring og Christian hos Netcompany. Disse stillinger har rustet dem rigtig meget i deres videre arbejde, for eksempel i forhold til struktur og hvordan kode ser ud i større skala. Selvom de var glade for deres nye stillinger, brændte de fortsat for Lightr, og besluttede at arbejde videre med projektet sideløbende med deres fuldtidsstillinger.

"Vi lavede en aftale om, at vi i løbet af ugen skulle afsætte tid til at arbejde på Lightr. Men det var bare virkelig svært. Vi har haft nogle få kontordage, men det rykkede ikke rigtig noget," forklarer Johannes.

InnoFounder

De besluttede sig derfor for at undersøge mulighederne for iværksætterstøtte for at kunne virkeliggøre deres drøm om at gøre specialet til deres levevej. I efteråret 2022 søgte de om InnoFounder ved Innovationsfonden, men fik afslag – heldigvis med god feedback.

"Alt dette med at udvikle produktet det havde vi styr på. Men fonden ønskede gerne, at vi i teamet også havde nogen med forretnings- eller brancheerfaring. Desuden manglede der udtalelser fra interessenter," siger Christian.

Heldigvis var deres samarbejdspartner, Theis Wermuth, klar til at blive en fast del af teamet, og han er i dag medejer af Lightr og står i spidsen for virksomhedens markedsføring. Det næste halve år blev brugt på at tale med relevante personer og få lavet bruger cases, så de i sommeren 2023 kunne sende en ny ansøgning til Innovationsfondens InnoFounder program. Og denne gang med succes!

"Det var en lettelse og en festdag, da vi fik svar fra Innovationsfonden," siger Johannes og fortsætter; "Det betyder, at vi i et helt år kan dedikere os fuldstændig til at arbejde på og videreudvikle Lightr." Desuden får Christian og Johannes en mentor tilknyttet, som kan hjælpe dem med de forretningsmæssige aspekter, de endnu ikke helt mestrer. I øjeblikket arbejder de på højtryk på at få lavet en demoversion af Lightr, som Theis kan vise frem, når han er ude og møde folk, der skal have designet lysproduktioner.

Drømmen er, at Lightr skal bruges til en masse store koncerter, men også ved alle mulige andre arrangementer. De ser nemlig, at der er masser af muligheder for at gøre arrangementer mere interaktive. Det kunne f.eks. være sportsbegivenheder, teaterforestillinger eller interaktive kunstudstillinger.

Hvis du vil vide mere om Lightr, kan du følge med på deres LinkedIn-side, eller møde dem til Digital Tech Summit i Øksnehallen den 8-9. november 2023. Deltagelse er gratis.