It-vest fejrer 25-års jubilæum

Institut for Datalogi ønsker It-vest stort tillykke i anledning af deres 25-års jubilæum! Et kvart århundrede med dedikeret arbejde, samarbejde og innovation har placeret It-vest som en fremtrædende drivkraft indenfor it-uddannelse og udvikling af it-uddannelse.

It-vest - et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet - er en organisation, hvis formål er at forvandle idéer til handling inden for IT-sektoren. Gennem årene har It-vest efteruddannet en masse fagfolk, for at sikre de er rustede til de udfordringer, fremtidens teknologilandskab bringer med sig.

Efteruddannelse på et felt i konstant udvikling

It-uddannelse og udvikling af it-uddannelse er It-vests mission, og organisationen tilbyder forskellige uddannelses- og efteruddannelsesprogrammer skræddersyet til behov og efterspørgsel i industrien. Et af de mest populære tilbud er ’Master i IT’, som har tiltrukket over 2.000 studerende gennem årene. Med en imponerende placering i top-5 blandt landets masteruddannelser på tværs af fagområder, er denne efteruddannelse anerkendt for sin kvalitet og relevans. Dette blev yderligere understreget i 2020, da uddannelsen fik tildelt Informatics Europe 2020 Best Practices in Education Award.

Master i IT-programmet er konstant under udvikling for at imødekomme de skiftende behov i IT-sektoren. Nyere fag som visual analytics, generativ AI, datadrevet ledelse, it-sikkerhed og informationssikkerhed er blevet tilføjet for at sikre, at de studerende er rustet til de udfordringer, de vil møde i deres karriere. Vi er stolte af at flere af vores egne forskere, herunder Henrik Bærbak, Claudio Orlandi, Hans-Jörg Schulz og Niels Olof Bouvin, har bidraget til undervisningen og udviklingen af uddannelsen gennem årene. Særligt Henrik Bærbak har haft en central rolle i masteruddannelsen, hvor han gennem mange år har undervist i fagpakkerne Microservices & DevOps og Softwarearkitektur i praksis, og været vejleder på 95 af de 130 masterafhandliner som er færdiggjort ved Aarhus Universitet. Hans første forelæsning i It-vest regi var i faget ’introduktion til objektorienteret programmering’ i 1999. Desuden har Henrik siden uddannelsens start været en del af koordinationsudvalget.

Digital teknologiforståelse

Som et af deres seneste samarbejde med Aarhus Universitet har It-vest været med til at etablere Center for Computational Thinking & Design. Centeret spiller en central rolle i at fremme digital teknologiforståelse ved at udvikle innovative undervisningsmetoder og værktøjer, der kan hjælpe studerende og fagfolk med at forstå og anvende digital teknologi på en effektiv måde.

Michael Caspersen, direktør for It-vest, alumne og adjungeret professor ved instituttet, har haft en væsentlig rolle og stort engagement i at fremme digital teknologiforståelse gennem sit arbejde og lederskab. Som en central figur i It-vest har Michael været en drivkraft bag organisationens initiativer og strategier vedrørende digital teknologiforståelse. Hans erfaring inden for både akademisk forskning og erhvervslivet har givet ham en unik indsigt i de udfordringer og muligheder, der er forbundet med at fremme digital teknologiforståelse i dagens samfund. Michael har været en talsmand for vigtigheden af at integrere digital teknologiforståelse på tværs af uddannelsesniveauer og fagområder. Han har været med til at udvikle og implementere innovative undervisningsmetoder og værktøjer, der sigter mod at styrke studerendes og fagfolks evne til at forstå og anvende digital teknologi på en effektiv måde. Gennemtiden har han vundet flere internationale priser for sin indsats for udvikling af IT-uddannelse - senest i april 2024, hvor han modtog prisen 2024 ACM SIGCSE Award for Outstanding Contribution to Computer Science Education.

Samarbejdet mellem instituttet og It-vest har gennem alle årene været tæt og udbytterigt - og det har bidraget til at styrke begge institutioner. Endnu engang tillykke med 25-års jubilæet. Vi ser frem til fortsat samarbejde!

Den 23. oktober afholder It-vest konference på Aarhus Universitet om ’Digital transformation og AI’ set ud fra både forretnings- og udviklerperspektiv. Konferencen afsluttes med en prisoverrækkelse i anledning af jubilæet. Klik her for yderligere information og tilmelding.