Eksamensprojekt fik virkelige vinger at flyve med – nu skal det fremme naturforståelse og STEM-interesse hos landets gymnasieelever

Tre studerende på IT-Produktudvikling står bag LakeLog: Et eksamensprojekt, der vakte så stor begejstring hos Naturvidenskabernes Hus, at det nu er færdigudviklet og på vej ud til gymnasieelever, der skal undersøge tilstandene i de danske søer.

På Institut for Datalogi afslutter de studerende i IT-Produktudvikling ofte et kursus med at lave en prototype, der illustrerer deres faglige forståelse, men det er ikke altid, at prototyperne får ben at gå på i det virkelige liv. Johanne Birkkjær, Sigurd Würtz og Jacob Møller Kristensens LakeLog-projekt vakte dog så stor interesse hos samarbejdspartneren Naturvidenskabernes Hus, at de fik mulighed for at færdigudvikle projektet, og computerprogrammet LakeLog er nu klar og parat til at hjælpe gymnasieelever med at undersøge landets søer tværfagligt.

LakeLog udspringer af Johanne, Sigurd og Jacobs arbejde på 8.-semesterskursus på IT-Produktudvikling ’Innovation Projects’. Her fik gruppen frie rammer til at anvende alt, hvad de tidligere havde lært på uddannelsen, til at undersøge et problem og skabe en prototype på en løsning. De eneste krav var, at projektet skulle kredse om bæredygtighed, og at det skulle foregå i samarbejde med en ekstern partner.

Resultatet blev LakeLog: et computerprogram, hvor eleverne kan notere alle deres svar og data opgave for opgave. At have alle notater samlet ét sted er især belejligt, når eleverne skal jonglere flere fag samtidigt, såsom i det tværfaglige SRP-projekt. Computerprogrammet er desuden et fleksibelt, modulært opbygget værktøj, som den enkelte gymnasielærer nemt kan tilpasse til sin undervisning.

En sø er ikke bare ren eller grumset

Men hvordan peger LakeLog-projektet ind i innovationskursets krav om bæredygtighed?

”Man kan gribe bæredygtighed an på mange niveauer. LakeLog influerer et højere abstraktionsniveau ved at fremme unge menneskers interesse for STEM*-løsninger på naturforurening. Det primære mål er dog at give eleverne en mere holistisk og nuanceret forståelse for søers tilstande. I stedet for blot at kunne konstatere, om en sø er dækket af alger eller ej, giver LakeLog eleverne lejlighed til at gå niveauet dybere i deres observationer,” forklarer Sigurd.

I april 2023 chokeredes danskerne over biologers fund (eller mangel på samme ): Efter 70 timers videooptagelse af Vejle Fjord fandt man kun én enlig skrubbe. Dét gav fornyet liv til debatten om iltsvind i de danske farvande, og Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund afholdt sågar en symbolsk begravelse for Vejle Fjord.

”Vejle Fjord-suppedasen blev en skrækhistorie, men selvom den gjorde mange bekymrede, forstår folk måske ikke helt, hvorfor livet i havene dør ud. Her håber vi, at LakeLog kan give anledning til at se på den lokale sø med nye øjne,” siger Sigurd.

Fra studerende til rollen som konsulent

Spørger man Johanne, Sigurd og Jacob ind til processen, fremhæver de, hvor givende det var at arbejde med projektet som først studerende og siden konsulenter.

”I rollen som studerende var der god plads til at forholde sig kritisk til de ønsker og idéer, Naturvidenskabernes Hus fremlagde, og vi havde stort fokus på, at den løsning, vi kom frem til, skulle være lærerig for os at arbejde med,” erindrer Johanne, og Jacob supplerer:

”Men det var også interessant at bevæge sig fra prototype til produkt: Her lærte vi pludselig nogle helt nye færdigheder, såsom at prissætte, estimere tid og nedfælde definitionerne på alle de features, der skulle med – hele projektledelsespakken.”

Hertil var det en ny, tilfredsstillende oplevelse at få lov at tage studiets prototyper steppet videre.

”Ofte ender et kursus med en prototype, der virker sådan semi. Med LakeLog var det virkelig fedt at få lov til rent faktisk at lave noget helt færdigt og at kunne give et produkt videre, som andre kommer til at bruge og få glæde af,” smiler Johanne.

Et oplagt partnerskab

Glæde skal Naturvidenskabernes Hus nok få af LakeLog. Organisationen arbejder med at udvikle, udbrede og understøtte praksisnær undervisning til grundskoler og gymnasier i hele landet, så samarbejdet var yderst meningsfuldt for begge parter.

”De tre studerende er gået selvstændigt og meget professionelt til opgaven, og leverede i deres semesterprojekt et så godt produkt, at vi i Naturvidenskabernes Hus så muligheden for at udvikle yderligere på projektet sammen med de studerende. Dette er resulteret i applikationen LakeLog, der bliver en integreret del af Besøg i Huset for gymnasieelever i Naturvidenskabernes Hus,” fortæller Maiken Rabøl Rossen, der er udviklingskonsulent hos Naturvidenskabernes Hus og gymnasielærer på Bjerringbro Gymnasium.

De første klasser kommer efter planen til at arbejde med LakeLog allerede i efteråret 2024.

*STEM: Science, Technology, Engineering & Mathematic.