Aarhus Universitets segl

Ken Pfeuffers Forskning Bliver til Virkelighed i Apple's Vision Pro Headset

Ken Pfeuffer, en ung banebrydende datalog, er i gang med en bemærkelsesværdig forskningsrejse, der nåede nye højder under Apples præsentation af det nye Vision Pro headset*. Det viser sig, at enheden bruger en teknologi meget lig det "gaze+pinch" interaktionsprincip, som Ken offentliggjorde tilbage i 2017. Han er nu ansat som tenure-track adjunkt ved Institut for Datalogi på Aarhus Universitet.

"Jeg vidste ikke, at en brugergrænseflade der lå så tæt op ad mine ideer var integreret i Vision Pro, før produktet blev annonceret af Apple. Der havde været nogle rygter på internettet, men jeg troede simpelthen ikke på det. Før Apple var det altid svært at forklare, hvad jeg laver. Men pludselig er det meget visuelt, accepteret og forståeligt," fortæller Ken.

Kens forskning drejer sig om samspillet mellem menneske-computer-interaktion (HCI), augmented reality (AR) og genkendelse af gestus. Han forestiller sig en fremtid, hvor intuitive gestuskommandoer problemfrit vil styre vores digitale enheder - et koncept der næsten minder om science fiction-film. Kens banebrydende artikel fra 2017, 'Gaze + pinch interaction in virtual reality', introducerede konceptet med øjen- og knibeinteraktion med det formål at forenkle brugerinteraktioner ved at kombinere sporing af øjenbevægelser og en simpel håndgestus.

Under arbejdet med denne forskningsartikel testede Ken og hans team deres koncept ved hjælp af tidlige VR-headsets, hvor de kombinerede øje- og håndsporingsteknologi med specialbygget software. Som en af de få forskere på dette område fortsatte Ken, drevet af sin overbevisning om, at hans forskning indeholdt nøglen til en transformerende teknologisk skift, men han troede ikke, det ville blive integreret og kommercialiseret så hurtigt.

"Jeg har arbejdet med dette i 10 år, og jeg ville ikke have fortsat, hvis jeg ikke troede, at det på et tidspunkt ville blive virkelighed. Men jeg forventede ikke, at det ville ske så hurtigt. Måske om 20-30 år, og så ville jeg være glad, hvis jeg havde været med til at lægge grundlaget via vores prototyper og forskning. Jeg troede virkelig ikke, det ville blive virkelighed så hurtigt," udtaler Ken.

Apples integration af 'gaze and pinch'-teknologien i Vision Pro er en betydelig validering af Kens forskning. Det er en stærk støtte til hans vision om nem og problemfri gestusstyring, som brugere kan opnå ved blot at kigge på objekter og knibe med fingrene - et stort skridt fremad for brugeroplevelsen. Denne implementering forenkler imidlertid ikke kun interaktioner, men lover også forbedret tilgængelighed på tværs af mange industrier.

Når Apple lancerer et produkt eller en teknologi bliver det normalt eksponeret for et verdensomspændende publikum, og dermed bringes Kens forskningsideer frem på verdensscenen. Flere internationale medier  - som f.eks. AppleInsiderMedium og iPhonesoft.fr - har allerede bemærket og kommenteret den nære forbindelse mellem Kens forskning og Vision Pro. Han forestiller sig også at teknologien i fremtiden ikke blot vil bruges til headsets men også mainstream-enheder som.

"Jeg er glad og spændt over, at der er et stort tech-firma, der satser på de forskningskoncepter, jeg introducerede. Hvis det bliver en succes og Apple vurderer, at det fungerer godt, kan de og andre tech-firmaer måske være interesserede i at integrere det i den næste generation af telefoner, hvilket ville påvirke millioner af menneskers liv over hele verden," siger Ken håbefuldt.

I løbet af de sidste 10 år har Ken arbejdet med mange forskningsartikler om "Eye Hand Symbiosis" (øje-hånd symbiose). Det er en overordnet vision, der undersøger, hvordan enhver touch-baseret brugergrænseflade kan forbedres ved også at bruge vores øjne. Det kan betyde, er, at headsets kun er begyndelsen, for mange computergrænseflader kan udvides i fremtiden, hvilket beskrives nærmere i 'Eye-Hand Symbiosis'.

Mens Ken fortsætter med at forfine sine koncepter og udforske nye veje, understreger hans forskningsrejse det dynamiske forhold mellem visionær forskning og dens indflydelse på den virkelige verden.

*Bemærk venligst, at på grund af Apples sædvanlige hemmeligholdelse af deres produkter, er det ukendt, i hvilken grad Apple er bekendt med den forskning, som Ken Pfeuffer har udført. Men teknologien, der bruges i Vision Pro, er ekstremt lignende de principper, der blev forklaret i Pfeuffers forskningsartikel fra 2017, "Gaze + pinch interaction in virtual reality".

**FAKTA OM KEN**

FACTS OM KEN: I 2017 blev Ken ph.d. fra Lancaster University med professor Hans Gellersen som sin vejleder. Hans ph.d.-projekt undersøgte, hvordan vores øjne og hænder kan arbejde sammen på touchskærms-enheder. I løbet af sin ph.d.-uddannelse var han på praktikophold hos Microsoft og Google Research i USA. Siden da har han haft forskerstillinger ved Bundeswehr University Munich og Lancaster University, før han tiltrådte som adjunkt ved Institut for Datalogi på Aarhus Universitet i august 2021.

Hvis du vil vide mere om Ken og hans forskning, bør du følge ham på X eller LinkedIn, hvor han deler de seneste fremskridt inden for hans forskning.

**FAKTA OM VISION PRO**

Vision Pro er Apples bærbare " spatial computing", der bæres på hovedet. Headsettet er designet til problemfrit at smelte digitalt indhold sammen med det fysiske rum. Vision Pro blev annonceret den 5. juni 2023 på Apples Worldwide Developers Conference. Vision Pro forventes at være tilgængeligt i USA i starten af 2024 og senere på året i resten af verden.

Læs mere om Vision Pro på Apples hjemmeside eller se introduktionsvideoen.