Nyuddannede it-produktudviklere fra AU vinder DM i app-udvikling

By Anders Kilgast Jensen

Det uofficielle Danmarksmesterskab i app-udvikling, Appy Days, løb af stablen den 22.-23. september, og to nyuddannede it-produktudviklere vandt med en applikation lavet over et koncept fra ARoS Kunstmuseum.

Appy Days er en maratonkonkurrence i app-udvikling over to dage, hvor der dystes om at skabe den bedste app. 10 virksomheder med forskellige konceptidéer blev parret med 10 forskellige grupper af app-udviklere, da Silkeborg Business College for nylig lagde hus til den fjerde udgave af konkurrencen.

Der var deltagere fra virksomheder som eksempelvis iDeal Development og Silkeborg Data med i den hårde konkurrence, men den lille nystartede virksomhed, Appdictive, løb med førstepræmien og præmien for den bedste detalje med deres app-projekt til ARoS Kunstmuseum.

Uddannelse giver brugerforståelse

Vinderne, Jesper Lysgaard Rasmussen og Tobias Fjelsted Alrøe, er nyuddannede it-produktudviklere fra Aarhus Universitet, og uddannelsen har da også været stærkt bidragende til deres succes.

-Gennem uddannelsen har vi fået evnen til at se tingende udefra. Se app’en fra brugernes synsvinkel. Og brugerforståelsen er ekstremt vigtig, for det handler om at lave en app som er et ’must have’, forklarer Tobias Fjelsted Alrøe, som bakkes op af sin medindehaver.

-Det handler om at skabe den fede oplevelse, og samtidigt at kunne se hvilke ideer der skal sorteres fra, uddyber Jesper Lysgaard Rasmussen.

Studiet udskudt for at starte virksomhed op

De to nykårede danmarksmestre har haft et samarbejde gennem de seneste seks år. Efter flere år i samme studiegruppe har de i de seneste halvandet år samarbejdet for at starte virksomheden Appdictive op, sideløbende med deres uddannelse. Appdictive udvikler og designer apps til Android.

-Vi har hele tiden vidst, at vi ville starte en virksomhed. Derfor har vi også udskudt vores studie med et år for, at kunne starte Appdictive op, forklarer Tobias Fjelsted Alrøe.

Appdictive har allerede over tre års erfaring med appudvikling til Android, og over en halv million downloads.

Vinder-app fører til videre samarbejde

Til Appy Days blev Appdictive sat sammen med ARoS Kunstmuseum som ønskede en app, der kunne spille sammen med den kendte regnbue. Efter intensiv brainstorming, 16 timers hårdt arbejde over de to døgn og 1300 linjers kode havde Jesper Lysgaard Rasmussen og Tobias Fjelsted Alrøe lavet en næsten færdig app.

Når gæster i ARoS besøger Olafur Eliassons spektakulære regnbue giver app’en information omkring udsigten, og de nærliggende områder af byen. App’en giver også mulighed for at tilgå et kamera, som sidder udendørs på bygningen, så man kan få taget et anderledes billede end man er vant til.

Efter det gode samarbejde under Appy Days skal Appdictive og ARoS mødes i den nærmeste fremtid, for at diskutere et videre samarbejde hvor app’en kan blive en realitet. Men den flotte sejr har også givet andre fordele.

-Vi stillede op til Appy Days for at netværke indenfor branchen, og vi kan allerede mærke at sejren gør det lettere at komme ud til folk og komme i snak, fortæller Jesper Lysgaard Rasmussen, som pointerer at de allerede har flere projekter at se til.