EV3-G programmering af robot kæledyr

Sidst opdateret 14.3.16.

På videoen ses et robot kæledyr, som bevæger sig frem og tilbage, drejer, siger lyde og vipper med følehornene:
Det er et program, som styrer robot kæledyret. Nu vises en række eksempler på EV3-G programmer, som får et robot kæledyr til at bevæge sig og sige lyde. Alle programmerne er samlet i EV3 projektet DyreProjekt.ev3 (se eventuelt side 36 i EV3 brugervejledning).

Robot kæledyret kører frem og tilbage hele tiden

På videoen ses, hvordan robot kæledyret bevæger sig frem og tilbage hele tiden:
Programmet, som styrer robot kæledyret på videoen, ser sådan her ud :
Det er de to bevægelsesstyring-blokke, som får roboten til at bevæge sig frem og tilbage. Da de to blokke er anbragt inde i en løkke-blok, gentages motorernes bevægelser frem og tilbage til NXT stoppes. Se eventuelt i EV3 hjælp > Programmeringsblokke > Handlingsblokke > Bevægelsesstyring:
og i EV3 hjælp > Programmeringsblokke > Flow-blokke > Løkke:
Prøv at ændre på Strøm for de to motorer, så den ikke er 50. Prøv også at ændre på Rotationer, så værdien ikke er 5.

Robot kæledyret drejer fra side til side fem gange

På videoen ses, hvordan robot kæledyret drejer sig fra side til side fem gange:
Programmet, som styrer robot kæledyret på videoen, ser sådan her ud :
Det er de to bevægelsesstyring-blokke, som får roboten til at bevæge sig fra side til side. Da de to blokke er anbragt inde i en løkke-blok, gentages motorernes bevægelser netop fem gange, som valgt i løkke-blokken.

Prøv at ændre på Strøm for de to motorer, så den ikke er 50. Prøv også at ændre på Rotationer, så værdien ikke er 0,3.

Robot kæledyr med lyde

På videoen ses, hvordan robot kæledyret drejer sig fra side til side fem gange, mens robot kæledyret siger lyde:
Programmet, som styrer robot kæledyret på videoen, ser sådan her ud :
Det er de to lyd-blokke, som får roboten til at sige lyde. Se eventuelt i EV3 hjælp > Programmeringsblokke > Handlingsblokke > Lyd efter detaljer.

Robot kæledyr undgår forhindringer

På videoen ses, hvordan robot kæledyret undgår at støde ind i forhindringer f.eks vægge:
Programmet, som styrer robot kæledyret på videoen, ser sådan her ud :
Det første bevægelsesstyring-blok i løkken får robot kæledyret til at køre ligeud fremad indtil den næste blok, vent-blokken opdager en forhindring. Det er vent-blokken, som får robotten til at holde øje med forhindringer. Når robot kæledyret opdager en forhindring, bakker robotten lidt og drejer cirka en kvart omgang. Og så starter robotten forfra med at køre ligeud fremad igen. Se eventuelt efter detaljer i EV3 hjælp > Programmeringsblokke > Flow-blokke > Vent:
Programmet bruger altså en vent-blok til at holde øje med f.eks. forhindringer. Det sker ved, at programmet hele tiden læser værdien af afstandssensoren, kaldet ultralydssensor, som sidder på Port 4. Når værdien fra afstandssensoren, altså en målt afstand, er mindre end ( < ) 20 cm skyldes det, at en forhindring foran robotten er tættere på robotten end 20 cm. Når det sker, fortsætter programmet til den næste blok, som i dette tilfælde er en bevægelsesstyring-blok, der får robotten til at bakke.

Bevægelse af hale

På videoen ses, hvordan robot kæledyret bevæger en hale frem og tilbage:
Programmet, som bevæger halen frem og tilbage på videoen, ser sådan her ud :
De to bevægelsesstyring-blokke i løkken får aksen forbundet til motor A til at vippe op og ned. Motor A er valgt i de to blokke. Varighed er sat til 30 grader. Det betyder, at motor A drejer 30 grader den ene vej i den første blok og så 30 grader den anden vej i den anden blok.

Halen bevæger sig samtidig med at robot kæledyret undgår forhindringer

På videoen ses, hvordan robot kæledyret bevæger halen frem og tilbage samtidig med at robotten undgår at støde ind i forhindringer f.eks vægge:
Programmet, som styrer robot kæledyret på videoen, ser sådan her ud :
Øverst ses programmet, som får robotten til at undgå forhindringer. Nederst ses det program, som får robotten til at vippe med halen. De to programmer er sat sammen på en sådan måde, at de får robotten til at gøre de to ting samtidigt.