Programmering

Sidst opdateret 27.5.12.

For at få basis robotten til at bevæge sig skal robottens kontrolenhed, kaldet NXT, programmeres. Det sker ved at installere og bruge det programmeringsværktøj som er omtalt i NXT Brugervejledning side 47. Følg vejledningen side 47 for at installere programmeringsværktøjet på en PC.

Side 49 i vejledningen viser de enkelte trin i brug af værktøjet til at udforme et simpelt program og overføre det til NXT, så NXT udfører programmet. I gang med NXT programmering indeholder en alternativ beskrivelse af de enkelte trin i brugen af værktøjet samt eksempler på simpel brug af programmeringsværktøjet til at vise grafik på NXT skærmen og spille lyde samtidigt på NXT højtaleren.

Kør i firkant

Når værktøjet er installeret og de første par programmer er lykkedes, kan det at tegne med basis robotten begynde med at tegne en firkant. Som omtalt i NXT Brugervejledning side 53 rummer programmeringsværktøjet en sektion som hedder "Robot Educator". Under Robot Educator findes en række øvelsesopgaver med tilhørende programmeringsløsning. F.eks. øvelsen "08. Kør i firkant" under kategorien "Standardpaletten".
Under "Programmeringsguide" findes en trinvis vejledning i hvordan et program, som får basis robotten til at køre i en firkant, kan udformes ved hjælp af to ikoner fra standardpaletten: løkke ikonet og kør ikonet:
Løkke ikonet anbringes først på sekvensbjælken:
Dernæst anbringes de to kør ikoner efter hinanden inden i løkke ikonet.

Hver af de tre ikoner skal indstilles i de tilsvarende konfigureringspaneler, som vises nederst i programmeringsværktøjet, når et ikon i programmet er udpeget ved klik med musen. For løkke ikonet er indstillingen:

"Optælling" er valgt under "Kontrol" og 4 er valgt som værdi for "Optælling" under "Indtil". Det bevirker, at løkken gentages fire gange svarende til de fire sider og fire vinkler i en firkant.

Det første kør ikon i løkken får robotten til at køre i en bevægelse svarende til en side i firkanten. Konfigureringspanelet er instillet, så robotten kører lige ud. I "Varighed" er "Rotationer" sat til 1. Det bevirker, at robotten kører lige ud indtil der er foretaget en hjulrotation på begge hjul. Længden af siden svarer altså til den strækning en omgang af hjulet kører eller en strækning med længde som hjulomkredsen.

Det andet kør ikon i løkken får robotten til at dreje 90 grader om sin egen akse svarende til en vinkel i firkanten.
Robotten drejer om sin egen akse, når pilen i "Styring" sættes ud til det ene af de to yderpositioner, hvorved de to hjul drejer lige langt, men i modsat retning. I "Varighed" er "Grader" sat til 170. Det er cirka en halv omgang, som de to hjul drejer i modsat retning inden robotten stopper. Det skulle ifølge øvelse "08. Kør i firkant" give de 90 grader som robotten skulle dreje.

Prøv ved at overfører programmet "firkant" til NXT og undersøg om robotten kører i en firkant. Ret eventuelt i konfigureringspanelet for det andet kør ikon indtil robotten drejer 90 grader i hvert hjørne, hvorved robotten når præcist rundt i en firkant, når programmets er færdigt.