I konkurrencen Droneflyvning skal en Tello drone fra Ryze programmeres til at flyve udenom forhindringer og gennem "pointporte" for at indsamle point inden landing.
En kort introduktion til blokprogrammering af en Tello drone kan fås ved at se videoen Ryze Tello drone | How to program your Tello with DroneBlocks App! som bl.a. forklarer, hvordan blokprogrammet til højre nedenfor styrer starten af Tello dronens flyvning i videoen til venstre. Blokprogrammeringsværktøjet DroneBlocks, som benyttes i videoen, kan installeres fra siden DroneBlocks for iOS, Android, and Chrome. Introduction to Tello Drone Programming giver en mere omfattende og elementær introduktion til blokprogrammering af Tello.
De første cirka 15 minuter af videoen Drone Programming With Python Course | 3 Hours | Including x4 Projects | Computer Vision giver en generel beskrivelse af droners komponenter og navigation samt introduktion til en app, som kan bruges til at fjernstyre en Tello.
I e-bogen Leg med fjernstyring og programmeret styring af droner ses både introduktion til en fjernstyrings app og eksempler på DroneBlock programmer, som får Tello til at flyve i geometriske figurer.

Der bliver mulighed for at deltagerne kan gøre sig bekendt med droneprogrammering inden selve konkurrenceflyvningen. Konkurrencebanen samt regler for pointgivning kendes først på konkurrencedagen.

Konkurrencebane, regler og pointgivning


I DroneFlyvning dystes i to discipliner: Drone limbo og flyvning i geometriske figurer. I drone limbo skal dronen fjernstyres fra en Tello app. I flyvning i geometriske figurer skal dronen programmeres i DroneBlocks. Se i e-bogen Leg med fjernstyring og programmeret styring af droner

I drone limbo skal dronen fjernstyres igennem den hvide firkant. Flyveretningen er vist med gul pil. Den nederste streg hvide streg markerer en pind 30 cm over gulvet. Den øverste streg er et plastrør, hvis højde kan justeres ved at flytte holdere i hullerne i stativet. Inden flyvningen vælges højden af det flytbare plastrør. Der er et forsøg. Passeres den hvide firkant uden nedrivning eller styrt fås et pointantal afhængigt af plastrørets placering. Styrt eller nedrivning giver 0 point.

I flyvning i geometriske figurer skal dronen programmeres til at lette, flyve i en geometrisk figur for derefter at lande. Der skal flyves i følgende figurer:

  • En firkant med kantlængde 100 cm giver 20 point.
  • En trekant med kantlængde 100 cm, dernæst skal dronen stige 100 cm for derefter at flyve i en sekskant med kantlængde 100 cm. Figuren giver 30 point.
  • En femkant med kantlængde 100 cm, dernæst stige og falde 100 cm 5 gange. Figuren giver 30 point
Flyvningerne i begge discipliner skal nås indenfor 20 minuter. Det er tilladt at prøve flere gange med at flyve i en geometrisk figur. Summen af de opnåede point i de to discipliner er det opnåede antal point i DroneFlyvning konkurrencen.