GameAI: Kunstig intelligens i computerspil

Ole Caprani,
Institut for Datalogi, Aarhus Universitet,
ocaprani@cs.au.dk

I de fleste computerspil findes computerstyrede modstandere, altså personer, væsner eller ting,
som ikke styres af en spiller, men af computeren. F.eks. soldater i et first-person shooter spil
eller biler i et racerspil.

De computerstyrede personer, væsner eller ting skal opføre sig troværdigt som modstandere
for at gøre spillet interessant. Hvis de computerstyrede modstandere er nemme at slå, er spillet
hurtigt kedeligt og det gælder også, hvis modstanderen vinder hver gang.

For at opnå at spillet skal blive ved med at være udfordrende for spilleren, benyttes bl.a.
teknikker fra forskningsområdet kunstig intelligens til at håndtere computerstyrede modstandere.
De teknikker kaldes under et Game AI.

Her på siden finder du materiale om GameAI, f.eks. referencer til eksempler på Game AI fra
kendte spil, som Super Mario Kart. Game AI illustreres også ved at vise, hvordan simpel GameAI
kan programmeres i et spil som Pong i programmeringsværktøjet Scratch.

Materiale