Eksamensopgave i kurset dSA, Sommer 1995

Der ønskes en besvarelse af de nedenstående spørgsmål hver for sig. I besvarelsen af det enkelte spørgsmål kan der henvises til diverse bilagsmateriale, se nedenfor, og til besvarelsen af andre spørgsmål.

Ud over besvarelsen af de nedennævnte spørgsmål skal opgaven indledes med et kort resumé (ca. 1/3 side) af besvarelsen efterfulgt af en indledning, der kort (ca. 1/3 side) beskriver jeres projekt.

For alle spørgsmålene gælder, at du skal argumentere for dine synspunkter og konklusioner.

Den samlede besvarelse, der helst skal være maskinskrevet/-genereret, må højst være på 35.000 tegn. Hvis besvarelsen er længere, kan man kun påregne, at de første 35.000 tegn indgår i bedømmelsen. Derudover bør besvarelsen vedlægges bilag: beskrivelse af problemområde, anvendelsesområde og brugssituation, relevante dele af OOA-modellen, tabel beskrivelser, skærmbilleder, etc. Siderne skal være nummererede, og der skal være en indholdsfortegnelse, der også omfatter bilag. Endelig skal bilag være tydeligt nummererede.

For at kunne holde sig indenfor det nævnte omfang er det vigtigt, at besvarelsen koncentrerer sig om det væsentlige (undgå f.eks. at bruge 1-2 sider på en detaljeret beskrivelse af funktionalitet).

Opgaven udleveres fra 17.5.1995 kl. 10.00 i Matematisk Instituts Informationskontor og besvarelsen afleveres samme sted i to eksemplarer senest fredag den 26.5.1995 klokken:

Hold 1: 13.15; Hold 2: 13.30; Hold 3: 13.45; Hold 4: 14.00;

Begge eksemplarer skal være let læselige og antallet af tegn angives på den udleverede forside.

Spørgsmål 1 (35%)

Dette spørgsmål omhandler brugerkontakterne i dit projektforløb.

a) Giv en skematisk oversigt over din gruppes projektforløb fra analyse, over første prototype til evalueringen af anden prototype, idet brugerkontakter/møder identificeres. Du skal dernæst diskutere og vurdere de brugerkontakter/møder som du finder vigtigst. Du skal minimum beskrive og diskutere følgende for de valgte kontakter/møder:

* formål

* resultatet for det videre arbejde

* din vurdering af forløbet

Du kan evt. inddrage kapitlet Setting the Stage for Design as Action (dSA nr 4) i din diskussion af mødernes tilrettelæggelse og forløb.

b) Specielt for prototype/mock-up evalueringerne diskuteres valget af de brugsscenarier/arbejdssituationer (jfr. dSA 19), der dannede ramme for evalueringen. F.eks kan flg. punkter inddrages i diskussionen: Hvordan var prototypen/mock-up'en rettet mod den valgte arbejdssituation? I hvilket omfang lykkedes det at etablere en brugslignende afprøvning? Hvordan fungerede de valgte eksempeldata i forhold til arbejdssituationen?

Spørgsmål 2 (40%)

Benyt dagbogsnotaterne til at identificere og diskutere de centrale successer og problemer, der har været i din gruppes projektforløb. Kom med argumenterede forslag til forbedret håndtering af de forhold, der skabte problemerne. Følgende temaer skal behandles i et relevant omfang:

* De anvendte teknikker. Her diskuteres f.eks. vægtningen mellem 1) OOA modellering og prototyping/mock-up teknikker, 2) Prototyping og mock-up baseret design.

* De anvendte værktøjer. Diskutér i hvilket omfang de benyttede værktøjer, var brugbare og i hvilket omfang det ville have været nyttigt med andre edb-baserede eller ikke-edb-baserede værktøjer. Diskussionen kan inddrage Ehn & Kyng (i dSA nr. 15).

* Tilrettelæggelsen af projektforløbet og samspillet mellem aktiviteterne. Her kan f.eks. sammenlignes med projektmodellerne foreslået i OOA-bogen, Spiral Modellen (dSA 27), og Mentor Modellen (dSA 26).

* Det bagvedliggende perspektiv på systemudviklingen i projektet. Her kan udvalgte begreber og distinktioner fra Bansler (dSA nr. 30) og Floyd (dSA nr. 32) inddrages.

Spørgsmål 3 (25%)

a) Udvælg en central struktur fra dit projekts initielle OOA-model indeholdende mindst 3 klasser og gør følgende:

* Argumentér kort for klasser, hændelser, struktur og dynamik ud fra OOA-bogens kriterier, og diskutér hvordan disse er blevet transformeret til evt. nye klasser og strukturer under udviklingsforløbet førende frem til 2.prototype.

* Diskutér hvordan klasserne og strukturerne er realiseret i anden prototype. Hvis der er benyttet en relationel database beskrives og argumenteres for design af Middle Level tabeller (dSA nr. 22). Hvis der er benyttet BETA, beskrives og argumenteres for design af de patterns, der beskriver de persistente objekter.

b) Udvælg 2 centrale funktioner fra den initielle funktionsliste og gør følgende:

* Argumentér for funktionernes relevans i relation til anvendelsesområdet samt deres estimerede kompleksitet. Diskutér dernæst hvordan funktionerne er blevet realiseret i 2. prototype.

* Skitsér hvad der mangler for at funktionerne, som de er realiseret i 2. prototype, ville opfylde kravene til et driftsklart produkt. Inddrag brugernes reaktioner fra evalueringen af 2. prototype.

Det anbefales, at du efter at have lavet første version af besvarelsen læser opgaveformuleringen igennem en ekstra gang og checker:

* at du har besvaret alle spørgsmål,

* at sproget er i orden, herunder at der ikke er for mange stavefejl, manglende ord o.lign.