Mange af disse vil dog hurtigt stoppe med konflikter, så en mere nøjagtigt
grænse er antallet af lovlige Sudokuer, hvilket faktisk
vides at være:
6.670.903.752.021.072.936.960
Den mindste øvre grænse er ikke kendt.
Spørgsmål B
Metoden legal undersøger, om et givet tal kan placeres i et gicet felt, uden at overtræ
de tre regler for Sudokuer.
Metoden zoom finder det første blanke felt
regnet fra øvenste venstre hjørne. Metoden solve
ser først om Sudokuen er løst, og ellers zoomer den ind
på første blanke felt.
Her prøves tallene fra 1 til 9. Hvis de lovligt kan placeres i det blanke felt. så
prøves dette, og solve kaldes rekursivt for at løse resten af Sudokuen.
Hvis ingen tal kan give en løning, gøres feltet blankt igen.
Spørgsmål C
I stedet for at zoome ind på det første blanke felt, kan man
gå efter det felt, der giver flest nye
begænsninger på de andre rækker, søjler og kvadrater.
Dette vil langt hurtigere fremprovokere en konflikt, hvis en sådan kan opstå.
Den modificerede kode kan ses i
Sudoku.java.
Kompleksiteterne ændres nu til:
New York Times: 530 (28.736)
Easy:435 (1.819)
Hard: 3.382 (4.536)
AI Escargot: 10.297 (10.008)
Rekursionsdræberen: 105.432 (69.175.317)
AI Escargot er uimponeret af heurestikken, men ellers er der
forbedringer overalt.