Masterprojekt har gjort TV 2 PLAY mere driftsikkert

De fleste kender det. Man vil streame et nyt afsnit af yndlingsserien og øv, så fejler systemet. For platformen TV 2 PLAY on demand skal nedbrud på grund af spidsbelastninger gerne være fortid. I deres afsluttende opgave på Masteruddannelsen i it har Brian Sjøstrand og Jimmi Bøgeskov Kristensen påvist, hvorfor TV 2 PLAYs brugere førhen kunne opleve fejlmeldinger, og hvordan man med fordel kan gøre platformen mere stabil. Masterprojektet blev præmieret med et 12-tal, og TV 2 er i dag ved at implementere guldkornene.

Hvad var motivationen for jeres valg af emne til masterprojektet?

Jimmi Bøgeskov Kristensen: ”Jeg arbejder i udviklingsafdelingen hos TV 2, og da vi skulle finde et emne til vores masterprojekt, var virksomheden lige gået i gang med at bygge en ny online video-platform. TV 2 ønskede at benytte micro-service arkitektur, et distribueret system med en masse små komponenter, der kan kommunikere med hinanden. Og ja, i den forbindelse kunne jeg på forhånd se, at der var en række faldgruber ved systemet, som betød, at vi straks havde fokus på arbejdet med at minimere risici for nedbrud. Samtidig havde vi alle i min projektgruppe på Masteruddannelsen i it haft fagpakker, der netop omhandler distribueret software, og hvordan man skaber kvalitet i software og kan agere i nedbrudssituationer. At arbejde med TV 2 PLAY som konkret case lå derfor lige til højrebenet”.

Brian Sjøstrand: ”TV 2 var heldigvis med på ideen, og de gav os hurtigt adgang til at konstruere et testmiljø med servere, så vi kunne gå i gang med at teste og sætte nye prototyper op. Vi valgte at gribe vores masterprojekt eksperimentelt an, idet vi startede med at genskabe to konkrete nedbrudssituationer. Altså vi forsøgte at reproducere nogle af de fejl, der tidligere var sket hos TV 2 PLAY, og det lykkedes os. Herefter viste vi, hvordan man kan indføre availability taktikker, så platformen kan sikre sig mod fremtidige nedbrud. I den forbindelse må jeg sige, at det især var fagpakken ’Arkitektur og distribuerede systemer’, som ramte plet. Stort set alt vi lærte på den fagpakke, har vi trukket på i vores masterprojekt.”

Jimmi Bøgeskov Kristensen: ”For nylig præsenterede vi så vores løsning for TV 2, og de tog meget positivt imod vores input. De er nu i gang med at implementere de nye løsninger, og det er da virkelig fedt at opleve at den teori, vi har lært på masteruddannelsen i it, er yderst brugbar i praksis.”

Hvorfor ville I gerne videreuddanne jer inden for it?

Brian Sjøstrand: ”Som datamatiker oplevede jeg en tydelig niveauforskel mellem mig og mine kolleger, der har en kandidatuddannelse, især inden for matematik og it, og det gav mig lysten til at dygtiggøre mig. Og det valg har jeg aldrig fortrudt. Når man først er gået i gang, vil man bare gerne have mere og mere viden. Ja, jeg blev fuldstændig bidt af at læse.”

Jimmi Bøgeskov Kristensen: ”Ligesom Brian ønskede jeg at få ny viden inden for softwareudvikling.  Da jeg startede på uddannelsen, var jeg desuden i en lille virksomhed, hvor jeg savnede nogle at sparre med, så det var min motivation for at sætte mig på skolebænken igen.”

Hvad har været jeres største udbytte fra Masteruddannelsen i it?

Jimmi Bøgeskov Kristensen: ”Jeg er bevidst gået efter fagpakker, der omhandler distribuerede systemer, og det område har uddannelsen virkelig klædt mig godt på til. Når man udvikler distribuerede systemer, kan rigtig mange ting gå galt. Hvis du ikke har den fornødne viden, så skriver du ofte din software som om det er én stor monolit-applikation. Hvis du ikke tager forbehold for, at der kan ske fejl mellem de forskellige komponenter, så går det helt sikkert galt på et tidspunkt. For mig har det været en kæmpe hjælp at få en indsigt i hvilke problemer inden for distribuerede systemer, der kan opstå, og få redskaber til selv at kunne løse dem.”

Brian Sjøstrand: ”For mig har det største udbytte været den nye viden, jeg har tilegnet mig omkring pålidelig software og softwarearkitektur. Men samtidig må jeg også sige, at man på uddannelsen får mange små byggesten løbende.”

Hvorfor skal man tage Masteruddannelsen i it?

Brian Sjøstrand: ”På uddannelsen får man nogle værktøjer, man kan bruge i sit daglige arbejde. Selv er jeg helt sikkert blevet bedre til at forudse, forklare og finde løsninger på faglige problematikker inden for pålidelig software.”

Jimmi Bøgeskov Kristensen: ”Både Brian og jeg underviser også vores kolleger i softwarearkitektur i dag. De værktøjer, vi lærer, er i høj kurs for virksomhederne. Det er bare ikke almenviden, det vi har lært.  Uddannelsens linje i softwarekonstruktion er superfint struktureret til programmører, der har fingrene nede i koden.”

Har Masteruddannelsen i it haft indflydelse på jeres karriere?

Jimmi Bøgeskov Kristensen: ”At tage Masteruddannelsen i it er helt sikkert det bedste, jeg har gjort for min it-karriere. I dag er jeg en af dem, der går forrest, når vi skal introducere nye teknologier eller løse it-problemer. Min uddannelse har helt sikkert haft indflydelse på, at jeg fik tilbudt jobbet som Team Lead hos TV 2 PLAY. Uden den ville jeg ikke have opnået de kompetencer, der skal til, for at have denne rolle i så teknisk et team. Og ja, man kan godt sige, at min nye viden kan ses på bundlinjen, da TV 2 PLAY har færre nedbrud i dag.”

Brian Sjøstrand: ”Modsat Jimmi har jeg ikke taget et stort karrierespring, men dermed ikke sagt at mine arbejdsopgaver ikke har ændret sig. Modsat tidligere kommer mine kolleger i dag til mig, hvis de har spørgsmål til arkitekturmønstre, og hvordan man strukturerer sin kode bedst. Og det er da meget fedt at kunne tage ekspertkasketten på, når der er brug for det.”