Massiv interesse for årets karrieredag

Deltagerne måtte stå langs væggene, mens one minute madness løb af stablen i Peter Bøgh Auditoriet i IT-byen på Katrinebjerg. 53 virksomheder havde i år meldt deres ankomst, da Institut for datalogi ved Aarhus Universitet slog dørene op til årets karrieredag.

Virksomheder fra hele Danmark deltog, og gjorde deres bedste for at gøre sig attraktive for de studerende, da Institut for datalogi afholdte årets karrieredag – kdag -  fredag den 6. april. Virksomhederne havde medbragt alt fra flødeboller, hjemmelavet gin til Formel1 simulator og en isbod, hvor de studerende kunne få et par is-kugler, mens solen skinnede på en af årets første forårsdage.

- Den største attraktion på vores stand, mener jeg, er Uber som arbejdsplads, selvom vi har medbragt en isbod. Vi har taget den med, fordi vi så kan få en god snak med de studerende, mens de får en kugle is, sagde Mathias Schwartz fra Uber, som havde medbragt den populære gimmick.

Det er fjerde gang at Uber deltager i karrieredagen på Katrinebjerg, og isboden er ikke det eneste, de gør, for at tiltrække de studerende.

- Vi er en meget åben arbejdsplads. Vi sidder 54 udviklere i Aarhus, og vi er i gang med at udvide. Derudover laver vi mange sociale ting sammen, vi skal blandt andet snart spille curling, sagde Mathias Schwartz.

Efterspørger arbejdskraft
Virksomhederne som deltog i karrieredagen har alle en stor efterspørgsel på arbejdskraft, som er uddannet inden for IT.

- Jeg er ikke aktivt søgende nu, men det giver mig mulighed for at undersøge, hvilke virksomheder, der kunne være interessante, når jeg er færdiguddannet, sagde Freja Ebsen, som er i gang med at skrive bachelor i IT-produktudvikling.

Hos Danske Bank er der også et stor behov for arbejdskraft, hvilket også er grunden til, at de deltog i fredagens karrieredag.

- Der er både mulighed for, at de studerende kan få et studiejob, og der er mulighed for, at de kan skrive speciale ved os, og så håber vi, at vi kan få dem ansat, når de er færdiguddannede, sagde Thomas Møller, som er programmør ved Danske Bank.

Rasmus Lunding Henriksen, som er i gang med at skrive speciale i datalogi, var også mødt op til årets karrieredag.

- Jeg har egentligt ikke noget mål om, at jeg skal gå herfra med et arbejde, men jeg forventer, at jeg kommer hjem med en idé om, hvor jeg skal sende ansøgninger hen, når jeg er færdiguddannet, sagde Rasmus Lunding Henriksen.