Gymnasieelever i studiepraktik: ”Jobmulighederne er vigtige for mit studievalg”

Gymnasieelever fra hele landet har i efteråret været i studiepraktik på Institut for Datalogi for at blive klogere på uddannelserne i Datalogi og IT-Produktudvikling.

Undersøgelser viser, at studiepraktik for gymnasielever er en af de studieafklarende aktiviteter, der er allerbedst til at få studerende til at træffe studievalg på et oplyst grundlag. Dette efterår har 75 gymnasieelever fra hele landet været i studiepraktik på Institut for Datalogi - og blandt andet blevet klogere på alt fra augmented reality og kryptologi til programmering, algoritmik og interaktionsdesign.

På det tre dage lange besøg fik de også information om adgangskrav til studierne, et indblik i studiemiljøet, rundvisninger i IT-byen Katrinebjerg og ikke mindst overblik over de mange jobmuligheder efter studiet. Især det sidste er vigtigt for unge, der overvejer at læse Datalogi eller IT-Produktudvikling, viser vores interview med fire gymnasieelever nedenfor.

Se mere om uddannelserne i Datalogi og IT-Produktudvikling på cs.au.dk/studievalg.

Anders Hansgarn, 18 år, Teknisk Gymnasium Åbenrå. I studiepraktik på datalogi.

Hvorfor har du valgt at komme i studiepraktik på Institut for Datalogi?

Jeg skal snart vælge hvad, hvad der skal ske efter gymnasiet – lige nu vakler jeg mellem jeg skal læse til ingeniør, eller om det skal være datalogi. Jeg har altid været meget interesseret i computere, programmering og matematik, som fylder rigtig meget på datalogi-studiet. Studiepraktik var en oplagt mulighed for at se, om  studiet er, som jeg troede - og om det er noget for mig.

Er studiet så det?

Ja, i høj grad. Studiet er helt sikkert et, jeg kan se mig selv i. Det virker som om, det er noget rigtig spændende stof, man får lov at arbejde med. Vi er også blevet vist rundt af datalogistuderende, som har fortalt om deres egen oplevelse af studiet. Det giver en rigtig god fornemmelse af studiemiljøet at høre, hvordan deres hverdag ser ud.

Hvad har været det bedste ved studiepraktikken?

Oplægget om programmering og algoritmer i dag, hvor vi selv skulle prøve at programmere. Det har været fedt at få mulighed for at arbejde med nogle ting på egen hånd.

Sofie Kirring, 18 år, Handelsgymnasiet Aalborg – Saxogade. I studiepraktik på it-produktudvikling.

Hvorfor har du valg at komme i studiepraktik på it-produktudvikling?

Jeg vil rigtig gerne læse i Aarhus, og uddannelsen i it-produktudvikling er en af flere muligheder. Jeg har haft innovation som et fag på gymnasiet, hvor både it og produktudvikling fylder rigtig meget. På it-produktudvikling er det fedt at se hvordan de studerende arbejder med projekter og udvikler en ide til færdigt produkt.

Lever it-produktudvikling op til de forventninger, du havde inden til studiet inden studiepraktikken?

Ja! Og jeg vil faktisk sige at mine forventninger er blevet overgået. Jeg havde for eksempel en ide om, at der meget kodning og programmering på it-produktudvikling og at der var en overvægt af drenge. Men studiet er slet ikke så domineret af kodning -  og der er faktisk rigtig mange piger, der læser her.

Hvad er det bedste ved it-produktudvikling?

At man har frihed på studiet til at arbejde frit med produkter og design – frem for at lære udenad ved at læse i en bog. Det betyder også, at det i høj grad er op til én selv i hvilken retning, man gerne vil udvikle sig.

Christoffer Jakobsen, 18 år, Middelfart Gymnasium. I studiepraktik på datalogi.

Hvorfor har du valgt at komme i studiepraktik på datalogi?

Jeg har venner, der læser datalogi og så arbejder min far en del med programmering i sit job. Jeg har også hørt, at der skulle være rigtig gode jobmuligheder som datalog.  Gode karrieremuligheder er ikke afgørende for mit valg af studie, men det helt sikkert et stort plus.

I har lige prøvet at programmere selv – hvordan var det?

Det var faktisk sværere, end jeg troede, men det var rigtig sjovt. Jeg ved, at der er meget matematik på studiet også. Men jeg kan godt lide matematik og det er faktisk en af grundene til, at jeg overhovedet overvejer at læse datalogi.

Hvad er vigtigt for dig, når du skal vælge uddannelse?

For det første skal studiet interessere mig fagligt: Det skal være noget jeg synes er spændende at studere hver dag i fem år. Det er også vigtigt at studiet er fleksibelt, og tilbyder nogle afvekslende fagkombinationer. Og endelig spiller geografi også ind – jeg vil helst ikke læse i København, da det er for langt væk fra familie og venner.

Rasmus Rosenørn Jakobsen, 21 år, Aarhus Handelsgymnasium – Vejlby Risskov. I studiepraktik på it-produktudvikling.

Hvorfor har du valg at komme i studiepraktik på it-produktudvikling?

Jeg er taget i studiepraktik for at blive mere afklaret omkring mit studievalg. Hvis jeg skal læse noget i fem år, som jeg skal arbejde med resten af mit liv, så er tre dages studiepraktik en god investering. Jeg har haft it på A-niveau på handelsgymnasiet og både min far og min papbror har læst datalogi. It-produktudvikling er spændende, fordi det er så projektorienteret. Jeg kan godt lide, at det er et kreativt studie, hvor du arbejder selvstændigt med dine egne ideer. Der er også mange, der starter egen virksomhed efter studiet, har jeg hørt.

Lever it-produktudvikling op til de forventninger du havde inden studiepraktikken?

Ja! Det var fedt at høre om augmented reality og være på workshop, hvor vi arbejdede med udvikling af prototyper. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om, hvordan man kobler programmering til design og fremstilling af prototyper.

Hvad er vigtigt for dig, når du skal vælge uddannelse?

At uddannelsen er spændende og at der er gode jobmuligheder efter studiet. Det nytter jo for eksempel ikke at læse et fag som historie, hvis der ikke er noget arbejde efter studiet.