Ny onlinetest matcher elever med datalogistudiet

Tusindvis af unge søger i de kommende uger ind på en videregående uddannelse. Institut for Datalogi på Aarhus Universitet står bag ny onlinetest, hvor unge it-spirer kan teste, om de tænker som en datalog, inden de søger ind på studiet.

- En datalog er sådan én, der har pænt tøj på og går til mange møder. Han bruger briller og er ret god til tal og teknik, siger 17-årige Daniel Hoffmann og 18-årige Muhammed Gøkhan, da de bliver bedt om at beskrive en datalog.

De to drenge går i 2.g på Aarhus Statsgymnasium og det er først om et år, at de skal vælge, hvad der skal ske efter gymnasiet. Alligevel har de takket ja til at prøve kræfter med en ny vejledende egnethedsprøve til bachelorstudiet i datalogi på Aarhus Universitet. Prøven, som er åben for alle anonymt på www.cs.au.dk/erdudatalog, består af 24 spørgsmål uden tidsbegrænsning. Undervejs skal man blandt andet vurdere, hvordan man finder den korteste kø hos bageren eller den bedste strategi for at vinde i et gameshow. Efter hvert spørgsmål får man det rigtige svar samt en forklaring på, hvorfor blandt andet logik, sproglig præcision, kombinatorik og sandsynlighed faktisk fylder en hel del på datalogistudiet:

- Prøven er først og fremmest ment som et forsøg på en underholdende og alternativ form for studievejledning for unge som interesserer sig for it, matematik og logik. Den giver et indblik i datalogistudiets faglige profil, og det eneste man skal bruge, er en internetforbindelse og sin sunde fornuft, siger Michael Schwartzbach, som er ophavsmand til prøven og professor på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet.

17-årige Daniel Hoffmann (t.h.) og 18-årige Muhammed Gøkhan går i 2.g på Aarhus Statsgymnasium. Selvom de først skal vælge, hvad der skal ske efter studenterhuen er kommet i hus til næste år, har de takket ja til at prøve kræfter med en ny vejledende egnethedsprøve til bachelorstudiet i datalogi på Aarhus Universitet.

Test er gået viral

I øjeblikket har Daniel og Muhammad ikke planer om at begynde på datalogistudiet, når de har fået studenterhuen. Drengene har naturvidenskabelige fag som matematik, kemi og fysik på skoleskemaet og fremtidsdrømmene peger i retning af kemi- og medicinstudiet.

- Men det er en god ide med en test, så man kan få en fornemmelse af, hvad en uddannelse går ud på, inden man begynder, mener Muhammed.

Bevæbnet med lommeregner og notesblok er han gået ombord i testen, hvor forventningen er en masse spørgsmål om fysik, matematik, programmering og integralregning. Lige netop integralregning, bliver man dog ikke udsat for i testen, beroliger Michael Schwartzbach.

- Med prøven vil vi gerne fortælle, at datalogistudiet ikke kun handler om teknik og programmering, men i lige så høj grad om logik og matematik. Testen er mest for sjov, men samtidig kan vi være med til at nedbryde fordomme om datalogistudiet og afstemme potentielle studerendes forventninger til uddannelsen, siger Michael Schwartzbach, som glæder sig over, at prøven er gået viral i it-kredse.

Hvad har kødædende flodheste og lange køer hos bageren med datalogi at gøre? En ny vejledende egnethedsprøve til bachelorstudiet i datalogi på Aarhus Universitet, vil gerne vise at svarene på disse spørgsmål er logiske - hvis man vel at mærke tænker som en datalog.

Skal give indblik i studiet

Mere end 1.650 personer har indtil videre taget testen og statistikken viser, at selvom prøven er svær, er der også mange, som klarer sig rigtig godt. Michael Schwartzbach har fået mange henvendelser fra udlærte dataloger, der undrer sig over at testen tager udgangspunkt i matematik og logik, og ikke afspejler flere konkrete tekniske områder, som man også arbejder med som datalog.

- Formålet med prøven er ikke at finde ud af, om man allerede er uddannet som datalog, men om man kunne have lyst til at blive det. Testen skal vække nysgerrighed og give indblik i, hvilke kvalifikationer, der vil blive værdsat på studiet. På baggrund af erfaringerne fra i år, vil vi udvikle en ny version af prøven til 2017, og forhåbentlig kan det også blive en tradition, at man lige finder ud af, hvor mange procent datalog man er til næste år – som man f.eks. kender det fra journalistuddannelsernes paratvidentest, siger Michael Schwartzbach.

Klogere på datalogi

Tilbage på Aarhus Statsgymnasium er Daniel og Muhammed blevet færdige og konstaterer at testen viser, at de er ”55 % procent dataloger”. Et resultat drengene er godt tilfredse med, uden at det dog nødvendigvis får dem til at veksle fremtidsdrømmene på kemi- eller lægestudiet til en dataloguddannelse. Til gengæld er de blevet klogere på, at datalogi også handler om logik og sandsynlighedsregning.

- Det var en meget sjov test, og det er rigtig godt, at der er en forklaring efter hvert spørgsmål, som fortæller, hvorfor spørgsmålet er vigtigt, lyder dommen fra Muhammed, hvilket Daniel erklærer sig enig i:

- Selvom nogle af spørgsmålene var lidt mystiske, så var det helt rart, at der ikke var en masse spørgsmål om integralregning og matematiske formler, siger han og lukker computeren. Det endelige studievalg er udsat til næste år.