Danske gymnasieelever klar til internationale finaler i Robot-OL

Unge robotprogrammører fra Teknisk Gymnasium Thisted og Hjørring Gymnasium vandt lørdag d. 1 oktober den danske afdeling af ”World Robot Olympiad” (WRO) på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet.

Der var spænding til det sidste, da vinderne af den danske kvalifikationsturnering i robotkonkurrencen ”World Robot Olympiad” (WRO) i weekenden blev fundet på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet. Dagen igennem blev der nemlig bygget, programmeret og konkurreret intenst da de danske deltagere skulle findes i verdens mest prestigefyldte og profilerede robotkonkurrence ”World Robot Olympiad”.

Til sidst var det to nordjyske hold gymnasieelever - Teknisk Gymnasium Thisted og Hjørring Gymnasium – der løb med titlen som vindere i henholdsvis ’Regular’ og ’Open’-kategorien:

Vinderne i ’Regular’-kategorien blev ”Team Teutonia” fra Teknisk Gymnasium Thisted, bestående af de to gymnasieelever Chris Rejnholt Sixhøj og Niki Ewald Zakariassen, samt holdleder Allan Ekström. Vinderne i ’Open’-kategorien blev ”Team Breaking Bad Bricks” fra Hjørring Gymnasium: Emil Fulei Lykke Aagreen, Uffe Lauge Christensen og Anne Christensen.

Der var spænding til det sidste, da vinderne af den danske kvalifikationsturnering i robotkonkurrencen ”World Robot Olympiad” lørdag d. 1. oktober blev fundet på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet. Foto: Christian Østergaard Laursen / Montem

Skyhøjt niveau

De to hold skal nu forsvare de danske farver ved den internationale finale ved WRO i New Delhi 25.-27.november sammen med vinderne fra universitetskategorien ”Advanced Robotics Challenge” (ARC).

– Niveauet til lørdagens danske kvalifikationsturnering var skyhøjt, så det er med en rigtig god fornemmelse i maven, at vi nu sender de bedste hold afsted til Indien til november. Vi ved, at den internationale finale er en hård konkurrence, hvor især mange af de asiatiske hold har et virkelig højt niveau, siger Søren Poulsen, specialkonsulent på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet.

Se flere fotos fra den danske afdeling af WRO på Institut for Datalogis facebookside.

Her går det op for Niki Ewald Zakariassen (rød trøje) og Chris Rejnholt Sixhøj fra Team Teutonia at de vinder finalen i regular kategorien. Foto: Christian Østergaard Laursen / Montem

--- Fakta om World Robot Olympiad ---

World Robot Olympiad (WRO) er en robotkonkurrence for unge mellem 16 og 25 år, der foregår 25.-27 november i New Delhi i Indien. Konkurrencen består af tre kategorier 'Open' og 'Regular' for elever mellem 16 og 19 år, samt kategorien 'Advanced Robotics Challenge' for studerende mellem 17 og 25 år. De danske mesterskaber er arrangeret af ekskills.dk og institut for Datalogi, Aarhus Universitet. Mere information på www.wrodenmark.dk og www.wro2016india.org.

I Regular kategorien dystes om at bygge og programmere en robot, der kan opnå flest point på kortest tid på en fast bane.

I Open kategorien dystes om at lave et robotprojekt inden for et givet tema. I 2016 er temaet "Rap the Scrap - Robots for reducing, managing and recycling waste", hvor opgaven handler om at bygge robotter der kan hjælpe med at håndtere affald, f.eks. i havet, i landbruget og i hjemmet.