Appdictive: Nørder med virkelighedsforståelse

Hvad der i 2013 startede som et studieprojekt for de tre studiekammerater Tobias Fjelsted Alrøe, Jesper Lysgaard Rasmussen og Rune Haugaard er i dag en solid og energisk iværksættervirksomhed med en stor kundeportefølje. I Appdictive udvikler, designer og implementerer de tre it-produktudviklere android-apps til en lang række kunder inden for industri, sundhed og underholdning.

Tobias Fjelsted Alrøe, Rune Haugaard og Jesper Lysgaard Rasmussen i foyeren hos it-virksomheden Trifork, hvor de har lejet sig ind med eget kontor.

I løbet af blot tre år er it-virksomheden Appdictive vokset ud af de krøllede hjerner som et sideprojekt på uddannelsen i it-produktudvikling til i dag at være en fuldblods it-virksomhed med vægt på udvikling af apps til android-platformen. Virksomheden har sit udspring fra et stort hjørnekontor hos it-virksomheden Trifork, som Appdictive har en samarbejdsaftale med. Med et godt blik for hvordan man integrerer brugeroplevelser på mobil og tablets med et minimum af kernefunktionalitet, varetager virksomheden i dag konsulentopgaver for kunder i hele Østjylland. Det er dog drengenes egne ideer og projekter der motiverer dem til at drive forretningen Appdictive fremad:

– I løbet af studiet blev det klart for os, at der er gode penge at tjene i it-branchen som udvikler eller programmør, men vi har nok alle tre altid vidst, at vi gerne ville være selvstændige. Appdictive er grundlagt ud fra en vision om, at vi ville have tid til at gå i dybden med at udvikle egne produkter, som vi selv ser et marked for. Det er en frihedstanke som stikker ret dybt i os alle tre, siger Jesper mens han viser en video til produktet Wytepad, som drengene selv har udviklet fra bunden af:

Wytepad er et værktøj til mobile design sketching til udvikling af prototyper for appudviklere og webdesignere, mere info på http://wytepad.com/

Forskellige roller

Det store hjørnekontor nord for Aarhus udgør Appdictives kreative omdrejningspunkt og er fyldt med hel og halvfærdige projekter, der vidner om en arbejdsplads, hvor to dage sjældent er ens. Foruden en række faste udviklingsopgaver for Trifork, har de tre herrer fundet deres egen niche i markedet for app-udvikling, hvor de forestår alle dele af udviklingsprocessen af apps til android: Fra ide og rådgivning over programmering og kodning til interaktionsdesign og integration med hardware.

En fast rollefordeling med flydende overlap sørger for, at projekter for kunder og samarbejdspartnere bliver fuldt til dørs i den lille tremandsvirksomhed: Tobias har hovedansvar for design og brugergrænseflader, Rune tager sig af integration mellem hardware og software, mens Jesper ofte har ansvaret for udvikling, regnskab og administration.

– Det er en arbejdsdeling, der gør, at vi kan angribe en problemstilling fra forskellige vinkler ud fra vores egne interesse. Samtidig supplerer vi hinanden rigtig godt. Vi er ofte enige om de store linjer i nye produkter og løsninger for kunder, fordi vi arbejder ud fra den samme filosofi, siger Tobias, med henvisning til studiet it-produktudvikling, som de tre drenge deler som uddannelsesmæssige baggrund.

Tobias, Rune og Jesper har alle en kandidatuddannelse i IT-produktudvikling fra Institut for Datalogi på Aarhus Universitet bag sig. På uddannelsen lærer man blandt andet at udvikle digitale prototyper ud fra en anvendelsesorienteret tilgang.

App downloadet 2 millioner gange

Grundstenen til Appdictive blev netop lagt på it-produktudvikleruddannelsen på Aarhus Universitet med appen ”Instasurvey”. Med appen kan brugere vurdere kvaliteten af oplevet service i forbindelse med fx butiksbesøg. Sidenhen fulgte et Danmarksmesterskab i app-udvikling i 2014, som satte yderligere skub i iværksætterdrømmen.

Med softwareudvikling til android-platformen som kreativt kompas, fik drengene undervejs også hjælp til at afklare deres forretningsmæssige ståsted, koncept og vækstmål af Studentervæksthuset såvel som SPININ – væksthuse som hjælper studerende med iværksætterdrømme med opstart af virksomhed.

– På et tidspunkt, hvor vi var ved at afklare vores virksomhedsmål, var der en iværksætterkonsulent, der sagde til os: ”Jamen, ud fra hvad I fortæller mig, er I jo egentlig bare nørder med virkelighedsforståelse”. Det synes vi, var så rammende, for den følelse vi havde med Appdictive, at vi valgte at tilføje det som tagline på vores visitkort, siger Jesper med et grin.

I 2014 vandt drengene Danmarksmesterskabet i app-udvikling. Over to dage udviklede de en app i samarbejde med kunstmuseet Aros, der fortæller besøgende hvad de kigger på, når de går rundt i regnbuen på toppen af kunstmuseet. DM i app er ikke blevet afholdt siden – og drengene er derfor regerende mestre.

Gennembruddet kom med en kontrakt på en 250 timers udviklingsopgave som underleverandør på en app til videostreaming for en større dansk virksomhed – en virksomhed som drengene på grund af spidsfindige juridiske formuleringer i kontrakten den dag i dag fortsat ikke må nævne navnet på. Appen er indtil videre downloadet mere end to millioner gange og udgivet på 13 sprog.

Den veludførte opgave har foruden en masse selvtillid, givet dem en tro på at deres strømlinede forretningskoncept med at se softwareudvikling fra et brugerbaseret perspektiv, kan bære Appdictive ind i fremtiden:

– Mange kunder har en meget konkret ide om, hvad det præcis er, de ønsker at få ud af en app. Vi har dog ofte succes med at prøve at udfordre dem lidt. Det er en tilgang, som giver et godt rygstød, når vi møder en kunde, fordi vi kan rådgive dem og give dem et produkt, der tager hensyn til alle dele af deres forretning, siger Rune.

Læs mere om Appdictive og virksomhedens mange spændende projekter på Appdictive.dk