Åbning af Concordium Blockchain Research Center Aarhus

Den 1. februar åbner Aarhus Universitet et nyt blockchain forskningscenter på Institut for datalogi. Centeret er støttet af Concordium Foundation med 50 mio. til fri forskning i blockchain-teknologi med fokus på sikkerhed, gennemsigtighed og generel anvendelighed.

”Vores mål er at samle erfaringer fra tidligere generationer af blockchains, sammenholde det med den forskning, vi har bedrevet her på instituttet de seneste ti år - og på den baggrund skabe ny viden om teknologien,” siger professor Jesper Buus Nielsen, centerleder ved Concordium Blockchain Research Center på Aarhus Universitet.

Blockchain-teknologi anses for at være en af de vigtigste teknologiske opdagelser i nyere tid. Teknologien forventes blandt andet at kunne revolutionere valutasystemer, styrke ophavsrettigheder og digitalisere valgsystemer. Indtil videre har teknologien dog haft et lidt blakket ry på grund af problemer med blandt andet sikkerhed, gennemsigtighed og anvendelighed. De problemer skal et nyt forskningscenter på Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet nu forsøge at løse.

”Det nye center bliver en stærk del af Aarhus Universitets omfattende digitaliseringssatsning og vil sammen med Center for Digitalisering, Big Data og Dataanalyse, som vi etablerede i 2017, give dansk it-forskning og -uddannelse et vigtigt boost”, siger dekan på Science and Technology, Niels Chr. Nielsen.

Aarhus er verdensmestre i kryptografi

Det er ikke tilfældigt at forskningscenteret er placeret på Aarhus Universitet. Forskerne på Institut for datalogi er nogle af verdens bedste inden for forskningsområderne kryptografi og verifikation, hvilke er centrale for at udvikle blockchain-teknologien.

”Da vi skulle starte et blockchain-forskningsteam rejste vi verden rundt for at finde de bedste forskere. Men vi havde hverken behøvet at lede fjernt eller længe, for de bedste i verden sidder lige her på Aarhus universitet. Det er unikt at alle de rigtige mennesker med de rigtig kompetencer er samlet på et institut, og de skaber et solidt videnskabeligt fundament for Concordium Blockchain Research Center” udtaler Mateusz Tilewski, CTO ved Concordium Foundation.

"Med en investering i denne skala i Aarhus Universitets verdensklasse dataloger lægger Danmark sig i forreste linje for digitaliseringen, hvilket giver virksomheder og forskere et solidt fundament for fuldt ud at udnytte mulighederne i de nye teknologier," siger Anders Samuelsen, Danmarks udenrigsminister.

50 mio. fra Concordium Foundation

Det nye forskningscenter er støttet af Concordium Foundation – en nystartet non-profit fond - som udvikler Concordium Blockchain Network, hvilket er en ny generation blockchain med fokus på brugeridentifikation og gennemsigtighed. Fonden støtter forskningscentret med godt 10 millioner årligt de første fem år af centrets levetid til forskning i blockchain-teknologier.

”Concordium Foundation støtter Concordium Blockchain Research Center med 50 millioner over de næste fem år til fri forskning i teknologien. Vores forhåbning er, at forskningen på sigt kan bidrage til, at både det private erhvervsliv og den offentlige administration kan anvende blockchain-teknologien sikkert og effektiv til forskellige typer af transaktioner,” siger formand for Concordium Foundation Lars Seier Christensen.

”Med denne bevillingen får vi en unik mulighed for at lave fri forskning i blockchain-teknologien, og alle vores resultater vil blive gjort offentligt tilgængelige. Vi ser et stort uindfriet potentiale i blockchain-teknologien, og vi håber at kunne bidrage til, at den vil blive anvendt mere og bedre i samfundet i fremtiden. Derfor er vi meget taknemmelige for den støtte vi har fået fra Concordium Foundation,” siger Jesper Buus Nielsen.

Concordium Blockchain Research Center Aarhus bliver forankret på Institut for Datalogi med professor Jesper Buus Nielsen som centerleder. Alle centerets forskningsresultater vil blive gjort tilgængelige for offentligheden via open access. Yderligere information om centeret findes på concordium.au.dk.