Man kan ikke gætte sig til, hvad brugeren vil have

Der er kommet øget fokus på brugerdreven innovation inden for telesundhed. Måske med god grund. For man kan ikke gætte sig til, hvilke behov brugerne har. Det fortæller Business Analyst hos CSC Scandihealth, der er en del af et Lev Vel-projekt, der sammen med Institut for Datalogi, Alexandra Instituttet og 3Part benytter brugerinddragelse til at kunne forstå og designe bedre sundhedsteknologi til hjemmet.

Af Johannes Kugle

Telesundhed skal ikke blot ses som en billig erstatning for et lægebesøg. Sundhedsteknologi i hjemmet skal i høj grad være med til at forbedre livskvaliteten hos brugerne, give bedre indsigt i deres sygdom og gøre brugerne mere uafhængige. Derfor benytter flere og flere projekter sig af brugerinddragelse til at udvikle innovative løsninger inden for telesundhed. Et af disse innovationsprojekter er Lev Vels Rehabilitering og Selvmonitorering.

”Telesundhed er ikke bare for at spare skattekroner. Ofte vil patienten hellere være i hjemmet frem for på hospitalet. Samtidig kan målinger i hjemmet i stedet for på hospitalet være mere overskuelige og passe bedre ind i patientens hverdag. Derudover kan telesundhed give en bedre behandling i sidste ende. Vi håber, at projektet gennem brugerdreven innovation kan være startskuddet til en god løsning til monitorering i hjemmet, hvor patienten føler sig støttet, respekteret og værdsat,” siger Business Analyst Henrik Jensen, CSC Scandihealth.

Projektet Rehabilitering og Selvmonitorering startede i december 2012 og slutter november 2013.

Indsigt i brugerens behov

Lev Vel-projektet har givet en bedre forståelse for, hvordan man udvikler og designer teknologier til selvmonitorering, så de dækker brugerens behov. Projektet har benyttet brugerinddragelse til at opnå målet og til at forbedre CSCs løsning til selvmonitorering i hjemmet, eMEDlink. (http://www.csc.com/sundhed/offerings/82441/82565-emedlink)

Brugerinddragelse er utrolig vigtig for os, da vi ikke kan gætte os frem til, hvad brugeren vil have. Vi har nødvendigvis ikke en dybere indsigt i, hvad patienten eller hospitalet har behov for i dagligdagen. Hvis vi ikke benyttede brugerinddragelse, kunne vi risikere at ramme langt ved siden af med det færdige produkt,” siger Henrik Jensen.

Han fortæller, at dialogen giver indsigt i, hvilke udfordringer brugeren kan have med systemet.
En bruger fandt det eksempelvis ikke oplagt, at hun kunne ringe direkte til hospitalspersonalet hun var tilknyttet. Derfor var hun bange for, at benytte funktionen ”Kontakt hospitalet”, da hun var vant til at sidde i kø og vente, når hun normaltvist ringede til hospitalet.

Brugerinddragelsen har fundet sted i form af interviews af patienter og medarbejdere knyttet til Aarhus Kommune og på Lolland Falster. Fokus har været på, hvad der får brugeren til at acceptere og bruge telesundhed i hjemmet, fremfor at skubbe det fra sig. Her fandt man bl.a. ud af, at apparatet ikke bør udstråle, at brugeren er patient eller give associationer til sygdom og hospital. Designet skal være neutralt og undgå at tale ned til brugeren.

”For at få afdækket så mange behov som muligt, har vi interviewet en bred vifte af mennesker. Det er både forskellige patientgrupper og typer af hospitals- og plejepersonale. Men ligeså relevant de, der har benyttet selvmonitorering tidligere og de, der slet ikke vidste det eksisterede. Det er patienter og personale, der skal benytte produktet, så det skal passe til dem,” siger Erik Grönvall, postdoc, Aarhus Universitet og projektleder på projektet.

Forbereder hospitalsbesøg

eMEDlink er en telesundhedsplatform, hvor brugeren kan få support fra hospitalet i eget hjem. Platformen giver muligheden for selv at tage målinger af bl.a. blodtryk, puls og lungekapacitet. Målingerne bliver sendt direkte ind til hospitalet eller kommunens hjemmepleje, så plejepersonalet kan følge med. Derudover indeholder platformen en funktion til videokonference, så patienten og personalet kan have direkte kontakt.

”Gennem kommunikationen med eMEDlink kan personalet forberede og gøre besøget med borgeren mere effektivt.  Selvmonitorering giver også patienten et bedre indblik i sin sygdom, hvilket i sidste ende kan redde liv og forebygge mere alvorlige sygdomme,” siger Erik Grönvall.

Alexandra Instituttet har sammen med Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet bidraget til projektet ved at planlægge og styre processen med at interviewe patienterne, samt afholdt workshops til at evaluere på feedbacken fra patienterne. Derudover er samarbejdspartnerne CSC Scandihealth og designfirmaet 3Part.