Kandidat nr. 1500

Den 29. januar kunne Casper Wandahl Schmidt kalde sig kandidat i Datalogi fra Aarhus Universitet. Dermed blev han kandidat nr. 1500 i rækken af dataloger uddannet ved Aarhus Universitet.

- Det tegner jo generelt til, at jeg går en lys fremtid i møde, fortæller Casper Wandahl Schmidt, som allerede tre dage efter sin dimission startede på sit nye job i en mindre virksomhed i voldsom vækst.

Eftertragtet på arbejdsmarkedet

For Casper Wandahl Schmidt har det været både sjovt og lærerigt at studere ved Institut for Datalogi og han fortæller, at den teoretiske viden og den videnskabelige tilgang til problemstillinger er det vigtigste, han tager med sig i fra studiet.

- Det er noget som helt sikkert er med til at gøre dataloger eftertragtede på arbejdsmarkedet, understreger han.

Mange jobmuligheder

Datalogi er i dag en af de mest eftertragtede it-uddannelser og jobmulighederne bliver flere og flere med den store udbredelse af computeren og informationsteknologien i alle dele af samfundet. Det mærker Casper Wandahl Schmidt, som allerede har haft sin første arbejdsuge.

- Min uddannelse gør, at jeg både kan være projektleder, specifikationsskriver, systemarkitekt, udvikler og tester og faktisk får jeg snart brug for min viden om projektledelse på mit nye job, fortæller han.

27-årige Casper Wandahl Schmidt startede sin uddannelse i 2007 og afsluttede uddannelsen med at skrive speciale, hvor han behandler mulige forbedringer af S2I – et af de mest lovende spatio-tekstuelle indekser, der er præsenteret i den datalogiske litteratur. Gennem empiriske studier kom Casper frem til, at det er muligt at lave forbedringer på S2I.

Siden 1971, hvor datalogi blev oprettet som fag under Matematisk Institut ved Aarhus Universitet og sidenhen blev et selvstændigt institut i 1998, er der blevet uddannet 1500 dataloger. Den første var Sven Skyum, der i dag arbejder som docent ved Institut for Datalogi.