Aarhus University Seal

Ny teknologi kan ruske op i museumsgæsterne og museerne

Tirsdag d. 28. Maj afholdte PIT offentlig afsluttende paneldiskussion om forskningsprojektet Local Area Artworks, som sætter fokus på publikums deltagelse i kunstformidlingen.

I forbindelse med udstillinger fra Det Jyske Kunstakademi og New G. på Kunsthal Aarhus blev publikum inviteret til at deltage i en åben paneldiskussion, hvor forskningscentret fra Aarhus Universitet, PIT, præsenterede deres foreløbige resultater fra forskningsprojektet Local Area Artworks.

Via forskellige skærme kunne publikum den sidste måneds tid på Kunsthal Aarhus interagere og skrive den information, der som oftest i mere statisk karakter ledsager kunstværker på de fleste museer.

- Det er meget moderne, især indenfor digital kunst, fortalte Geoff Cox,  - at kunne hacke sig ind i et system og netværk og være en del af værket. Her kunne man simpelthen skrive sig ind i værket.

Det er via en lille mini computer – en såkaldt Rasberry Pie – som kan lytte til netværket, at man kan interagere med skærmene. Museumsgæsten skal bruge sin egen smartphone som interface til at tilgå systemet.

- Det minder på en måde om google docs, hvor flere personer alle kan bidrage og redigere teksten, forklarede Clemens Klokmose.  - Eller wikipedia, indskød Matthias Korn.

Succesfuldt – men på en anden måde

- Det har været succesfuldt, men på en anden måde end hvad vi havde forestillet os, fortalte Matthias Korn - for eksempel var der en vis distance fra publikum, fordi de befinder sig i et museum, hvor man ofte skal forholde sig stille og observerende.

Sådan er det åbenbart, når man inddrager brugerne – ting tager en anden retning end først antaget.

- Vi forestillede os, at museumsgæsterne ville skrive teksterne sammen, men ved nærmere eftersyn, var det mere end række forskellige kommentarer og statements frem for en lang sammenhængende forklarende tekst.  Derudover var gæsterne for eksempel meget tøvende med at slette i hinandens tekster, som man bliver nødt til, da der kun er begrænset plads til tekst, forklarede Matthias Korn.

Clemens Klokmose lagde fokus på, hvordan Local Area Artworks skaber nye sociale regler: - På wikipedia, som vi jo forestillede os at Local Area Artworks ville komme til at minde om, er det objektv faglighed, der er i fokus, og der bliver slettet, hvis man ikke overholder reglerne. Og der er jo for eksempel også genremæssige forventninger til, hvordan en artikel, skal se ud. Men her blev det meget personlige statements, hvor man helst ikke ville slette i andres bidrag.

Det skyldes måske rummet – at det er på et kunstmuseum, funderede Geoff Coxx. – Her er man slet ikke vandt til, at man må lave kunstværkbeskrivelserne, så derfor var der plads til en helt ny genrestil.

Intimiderende for museumsgæsten – og for museerne.

Publikum til paneldebatten bidrog aktivt med gode observationer til Local Area Network.

- Som museumsgæst vil jeg gerne gøre det godt, og jeg gør, hvad jeg får besked på. Men her fik jeg ikke besked på noget, og det var næsten intimiderende, fortalte en deltager.

Måske det netop kan være meningen og formålet med Local Area Artwork, blev en af pointerne fra panelet, at ruske op i måden man går på museum på.

 - For os som museum stiller det også en række krav, fortalte Anne Vinsløv Andersen, – vi skal være bedre til at formidle, hvad formålet er, og hvis vi vil have vores museumsgæster til at gøre noget bestemt, så skal vi formidle det klart og tydeligt.

Samtidigt ville lignende projekter også kunne ruske op i museerne.

- Det er jo en slags magtafgivelse, hvor det hele bliver lidt mere usikkert, da man ikke ved, hvad publikum kan finde på at skrive, forklarer Anne Vinsløv – det er ikke alle store museumsinstitutioner, der vil kunne håndtere den frihed og magt, man giver museumsgæsten.
Panelet bestod af lektor Geoff Cox, , PhD Clemens Klokmose, PhD Matthias Korn, PhD studerende Anna Maria Polli og formidlingskonsulent Anne Vinsløv Andersen.

Om PIT:

Center for Participatory Interaction Design, PIT, er et tværfagligt forskningscenter placeret på Katrinebjerg, som arbejder i krydsfeltet mellem datalogi, informationsvidenskab og interaktionsdesign.