Møde fire nye studerende og hør om deres forventninger til studiet

På den første af tre introduktionsdage mødte vi fire af de 234 nye bachelorstuderende som de næste tre-fem år skal have deres gang på instituttet. Vi spurgte blandt andet til deres forventninger, drømme og hvorfor de søgte ind.

Er du også ny på Institut for Datalogi? Læs vores gode råd til nye studerende her.

Simone Randrup, IT Produktudvikling

Hvorfor har du søgt ind på IT Produktudvikling?

Jeg synes, at det lyder spændende. Jeg har altid interesseret mig for IT og udvikling af programmer. Jeg havde blandt andet et fag i gymnasiet, hvor vi arbejdede med IT, som, jeg synes, var meget spændende.

Hvad forventer du dig af studiet?

Jeg forventer, at jeg bliver meget dygtig til programmering og til IT, ellers forventer jeg mig ikke så meget endnu.

Har du en idé om, hvad du gerne vil arbejde med?

Jeg tror gerne, at jeg vil arbejde som IT-Konsulent, når jeg er færdiguddannet. Måske projektleder. Det kunne også være en mulighed. Jeg tror, at det kunne være spændende, men det må vi se, når jeg er færdig.

Frederik Pedersen, Datalogi

Hvorfor har du søgt ind på datalogistudiet?

Jeg har altid været interesseret i matematik, og hvad matematik kan. Jeg forventer, at jeg får en meget bred uddannelse, som jeg kan bruge mange forskellige steder. Jeg overvejede at læse forsikringsmatematik på KU, men den uddannelse, synes jeg, var meget lineær. Der var ikke mange muligheder for at tænke anderledes, end det der var på skemaet. Datalogi virker fedt, fordi jeg kan få mulighed for at tænke bredere i løbet af min uddannelse.

Hvad forventer du af studiet?

Jeg forventer, at jeg bliver virkelig god til matematik og programmering, det er nok det som en del af 1. semester skal gå med.

Har du en idé om, hvad du gerne vil arbejde med?

Slet ikke. Det var netop derfor, at jeg valgte det, fordi uddannelsen er så bred, og at jeg kan præge den meget i de retninger, som jeg måtte ønske.

Anna Blok Frederiksen, Datalogi

Hvorfor har du søgt ind på datalogistudiet?

Fordi det interesserer mig, og så fordi det er et studie, som er på positivlisten. Jeg har en kandidatgrad i psykologi, så det var begrænset med steder, hvor jeg kunne søge ind.

Hvad forventer du af studiet?

Jeg forventer, at det er meget analytisk og matematik i begyndelsen, og at der også vil være en del matematik i løbet af studiet.

Har du en idé om, hvad du gerne vil arbejde med?

Mit speciale på psykologi handlede om IT-brugerflader, og hvordan det påvirker mennesker. Brugerflader er godt nok ikke en del af studiet, men jeg håber, at jeg på en eller anden måde måske kan komme til at kombinere de to uddannelser, når jeg er færdiguddannet.

Tobias Pisner, Datalogi

Hvorfor har du søgt ind på datalogistudiet?

Det er et godt spørgsmål. Jeg har længe programmeret og været interesseret af programmering. Det er blandt andet i Java og C++, og det er også noget, som jeg forventer, at vi skal bruge en del tid på studiet.

Hvad forventer du dig af studiet?

Jeg forventer mig ikke sindssygt meget endnu, så vi må se, hvad det byder i den kommende tid.

Nææ.