Ny lektor på Institut for Datalogi

Den 1. maj 2018 tiltræder Kasper Green Larsen som lektor ved institut for datalogi, Aarhus Universitet.

Kasper Green Larsen

Kasper forsker inden for feltet algoritmik og datastrukturer, med særlig fokus på at forstå begrænsningerne for hvor effektivt beregningsproblemer kan løses. Eksempelvis beviste Kasper i 2017, sammen med Jelani Nelson fra Harvard University, at en hjørnestensteknik inden for datakomprimering umuligt kan gøres mere effektiv. Teknikken har været kendt siden 1984 og deres resultat opnåede stor international omtale, også iblandt matematikere.

Grundet forskningsophold ved UC Berkeley i USA afholdes tiltrædelsesforelæsning til foråret 2019.

--- FAKTA OM KASPER GREEN LARSEN ---

Kasper Green Larsen har begået en række fundamentale og internationalt anerkendte bidrag publiceret i 40 artikler, heraf langt størstedelen ved de absolut højest rangerede konferencer inden for teoretisk datalogi.

I 2017 blev Kasper Green Larsen optaget i Det Unge Akademi ved Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab. Modtager af Hartmann Fondens Diplompris (2017). I 2016 modtog han bevillinger fra Villum Young Investigator Programmet (5 mio. kr.) og Aarhus Universitets Forskningsfond (1.6 mio. kr.) til at starte sin egen forskningsgruppe ved Aarhus Universitet. Modtager af Aarhus Universitets Ph.d. pris (2014), Videnskabsministerens EliteForsk rejsestipendie (2011), som blev brugt til et udlandsophold ved Princeton University, samt et Google Doctoral Fellowship (2010). Han har desuden modtaget flere priser for bedste forskningsartikel ved de højest rangerede internationale konferencer i teoretisk datalogi.

Kasper Green Larsen er 31 år gammel og bosat i Viborg med sin hustru og to børn på 6 og 8 år.